Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Ce invatam din criza economica? (1)

De cand cu criza asta financiara, casutele mele de email (am mai multe ca deh! specialist in comunicare…) sunt invadate de tot felul de previziuni, care mai sunbre, care mai optimiste, care incearca sa tulbure apele, care incearca sa le calmeze…dar fiecare are o opinie. Si atunci eu de ce sa nu am o parere?

Fiind mai optimista din fire eu ma gandesc ce am putea sa invatam din aceasta criza economico-financiara, asteptata si previzibila de altfel.

Principala ideea care se poate extrage este moderatie in consum si chetuieli. Asa vom intra intr-o oarecare normalitate si echilibrare a consumului si cheltuielilor. Se va echilibra si consumul cu productia. Perturile alea fenomenale la imobiliare vor scadea.

Poate ne invatam si noi odata sa nu mai cheltuim ca nebunii pe tot ce ne trece prin  cap, sa nu mai cumparam ca nasatuii si sa ne umplem casele, camarile si dulapurile cu tot felul de inutilitati (asta pentru “persoane fizice” ) si sa nu mai investim “fara cap” (in cazul persoanelor juridice). Si de aici o serie de implicatii de care ar trebui sa tinem cont – pentru ca, eu sunt de parere ca dracu nu e niciodata asa negru cum pare!

O alta idee ar fi concentrarea pe calitate. Nu ne vom mai permite sa cheltuim aiurea – nici ca firme, nici ca “persoane fizice”. Asta inseamna ca ne vom focusa mai mult pe beneficii, durabilitate, capaciatea de a satisface cat mai complet nevoile.

Per ansamblu, in economie criza genereaza un lant de implicatii in toate domeniile (eu voi aborda cu precadere 2 care imi sunt cele mai familiare si apropiate): marketingul si resursele umane

Nevoia de a reduce costurile si cheltuielile ridica problema sigurantei locurilor de munca. De asemenea, ingreunarea conditiilor de finantare si creditare pot duce la reduceri de personal. La fel si scaderea cererii care genereaza o franare a ritmului de productie (ba chiar inchiderea unor fabrici sau centre de productie in anumite zone) ceea ce duce la disponibilizari si reduceri de personal

Asta insemnand ca:

– Se va pune mai mult accent pe performanta si rezultate (ceea ce este foarte bine) pentru ca orice ban investit in capitalul uman va trebui sa fie recuperat in incasari. Veste buna pentru companiile care au ca domeniu de activitate servicii de evaluare de personal, in special tehnici de evaluare bazate pe rezultate. Si planurile de recompensare se vor baza exclusiv pe performante.

– Angajatii vor fi mai reticenti in a-si schimba locul de munca. In primul rand pentru ca au rate din ce in ce mai mari de platit (datorita cresterii dobanzilor) si au nevoie de siguranta unui venit stabil. In al doilea rand, pentru ca angajarea se va face dupa criterii mult mai stricte de eficienta (companiile vor fi mai atente la cheltuirea bugetului de recrutare si salarii si nu vor mai fi dispuse sa acorde salarii mari fara o justificare de performanta). Astfel, se vor schimba termenii negocierii intre angajator si candidat – ceea ce presupun ca ii face pe responsabilii de recrutare si pe consultantii HR sa isi frece palmele de bucurie ca in sfarsit s-a mai intors roata!

– Exista si persoane care vor incerca sa paraseasca barca in conditii de nesiguranta. Se stie ca nesiguranta produce panica. Nu stiu daca se va dovedi a fi o miscare foarte inspirata!

– Se va inregistra o crestere a numarului de candidati disponibili, in special din domeniile de productie. Atuul in acesta perioada este educatia (instruirea) si specializarea!

– Mai mult, candidatii vor trebui sa fie mult mai rigurosi si mai seriosi in modul cum se prezinta la interviu, pentru ca acum HR-istii vor avea de unde alege.

– Va creste competitia atat in business ca ansamblu (intre companii), cat si la nivel de individ (pregatire, performante, productivitate).

– Recruiterii vor fi pusi la incercare de faptul ca vor trebui sa se axeze pe combinarea a doua directii – conditiile de business pe termen scurt si perspectivele unei cariere pe termen lung. Adica sa eficientizeze procesul de recrutare prin o evaluare mai judicioasa a candidatilor (astfel incat sa gaseasca omul care sa ramana cat mai mult in companie).

– Printre aspectele pozitive pe care le prezinta criza financiara pentru recruiteri se numara si posibilitatea de a recruta talente dintre romanii plecati pe afara – care din cauza crizei mai accentuate in tarile vestice vor fi probabil afectati si mai usor de convins sa revina in tara.

– O provocare ar putea fi reprezentata de reticenta candidatilor in schimbarea domiciliului in cazul in care este vorba de recrutare in alte orase: cresterea preturilor la combustibil si alte produse, ingreunarea accesului la credite (deci dificultati in achizitionarea sau inchirierea unei locuinte in alta parte) sunt frane care reduc mobilitatea personalului. Pachetele de compensare si relocare oferite de angajator  vor trebui ajustate pe masura.

– In conditii de nesiguranta oamenii sunt mai putin dispusi sa riste. Deci vor avea de castigat companiile cu o buna imagine de angajator, care sustin si incurajeaza stabilitatea personalului si au o fluctuatie mica in randul angajatilor.

– Tot sub imperiul “cost-cuttingului” si al cheltuielilor inteligente, pentru angajatori este o perioada in care talentele trebuie dezvoltate si retinute in companie, pentru ca astfel nu se inregistreaza costuri suplimentare cu gasirea si instruirea de noi angajati.

– O mare greseala ar fi reducerea bugetelor si a personalului in domeniile care reprezinta “ingredientul vital” al companiei: HR si Marketing. In aceste momente, departamentul de HR ar trebui incurajat si sutinut sa identifice si sa retina capitalul uman valoros in companie. Iar Marketingul sa dezvolte in continuare strategii de marketing si comunicare coerente in conditiile in care competitia se acutizeaza, creste neicrederea, bataia se da pe bugetele in scadere ale consumatorilor, companiile slabesc si se repozitioneaza. Marketingul si publicitatea dau putere si incrdere.

– Companiile inteligente isi gasesc oameni valorosi si isi consolideaza echipele in conditii de recesiune – adica atunci cand pot gasi acesti oameni “la oferta”.

– Este un moment bun pentru a creste “calitatea” recruiterilor. In conditiile dificile ale pietei ei trebuie sa fie la cel mai inalt nivel de instruire. Investitia ar trebui facuta in dezvoltarea abilitatilor de planificare, identificare, evaluare si networking. Sa fie mai persuasivi, mai atenti la nevoile candidatilor, mai flexibili in oferte, mai focusati pe talent si potential. Pentru ca de ei depinde forta capitalului uman din companie.  Nu mai este suficient sa se umple locurile disponibile, ci este nevoie de o strategie; trebuie ragandit intregul proces de gasire, recrutare si abordare a candidatilor.

Despre implicatiile in marketing, in episodul urmator…

Acest articol a fost publicat Wednesday, 15. October 2008 la ora 17:39 in categoria PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment