Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Comunicarea – Intre Arta si Responsabilitate

Motto: Cine crede ca munca in comunicare este usoara, greseste!

In felul nostru incercam sa comunicam inca de cand vedem prima oara lumina zilei. Invatam apoi sa vorbim si comunicarea pare a deveni mai simpla. Deja cand incepem sa si scriem avem toate instrumentele unei comunicari eficiente. Si atunci cum se face ca unii comunica mai bine decat altii, desi toata lumea afirma ca are abilitati de comunicare?

Eu sunt de parere ca a comunica este un talent. Si ca orice talent, trebuie exersat! Asa cum unii sunt buni la pictura, unii sunt buni la calcule, unii se pricep sa vanda, tot asa sunt oameni care sunt buni in comunicare. Si nu ma refer aici la comunicarea de marketing, PR, publicitate si alte asemenea. De data asta, ma refer strict la comunicarea interpersonala. Comunicarea directa cu oamenii. Care este o activitate extrem de interesanta si placuta pentru cei facuti pentru asa ceva, dar si delicata si dificila de cele mai multe ori, pentru restul oamenilor. Credeti ca degeaba se cer abilitati de comunicare in profilul unor posturi? Nu! Nu este o cerinta formala, doar pentru a umple inca un rand! Si nu…nu toata lumea are abilitati de comunicare!

Din categoria bunilor comunicatori ii voi exclude acum pe oamenii de vanzari. Oamenii de vanzari buni fac parte din categoria celor care pot intretine si alimenta o conversatie, dar multi dintre ei stapanesc mai bine arta negocierii si a persuasiunii decat cea a comunicarii.

In teorie pare simplu – transmiti un mesaj. In practica insa lucrurile se complica. In special (si asta vizez aici) in comunicarea interpersonala profesionala si in sfera de business. Mai mult decat transmiterea unui mesaj conteaza sa imbraci mesajul intr-o anumita forma astfel incat sa genereze o reactie dorita de tine…care de cele mai multe ori ar trebui sa fie pozitiva. Sa nu dea nastere la confuzie, reticenta sau reactii adverse. Credeti ca e usor? Ei bine, nu! Si cred ca aici Directorii de Resure Umane, Marketing sau Responsabilii cu Comunicarea Interna imi vor da dreptate (cel putin teoretic!). Pentru ca ei ar trebui sa stie ca un email sau o nota informativa interna (in special cele care vizeaza “instigarea” la o actiune din partea celor care primesc mesajul) iau ceva timp sa fie create. Trebuie sa alegi cu foarte mare grija tonul – informal, formal, undeva la mijloc, glumet, serios, sec… Si mai “distractiv” este cand mesajul este trimis la toate nivelurile companiei. Nu trebuie sa fie nici prea sec (ca este neinteresant), nici prea autoritar (pentru ca va fi perceput cu reticenta), nici prea protocolar (va fi perceput in sila), nici prea glumet sau informal (ca poate fi perceput ca lipsa de respect din partea nivelurilor superioare) etc. Cuvintele pot deveni arme cu doua taisuri. Alegerea cuvintelor potrivite si combinarea lor tind sa devina activitati la fel de complexe ca si alegerea ingredientelor pentru o mancare exotica! Iar limba romana, desi da capacitatea de a jongla cu cuvintele, este capabila sa creeze atat combinatii savuroase cat si catastrofe hilare.

Si daca o comunicare verbala beneficiaza de atuul exprimarii non-verbale, cea scrisa cere mai multa atentie. In primul rand, daca vorba zboara si, de bine de rau, mai poate fi trecuta cu vederea, ce e scris, e scris si acolo ramane! Apoi, intonatia nu poate fi la fel de bine redata in scris (chiar daca in ultima vreme s-au inventat “emoticoanele”!) Nu numai ca mesajul ramane, dar il mai si reprezinta pe cel care l-a trimis.

Abilitatile de comunicare le consider cruciale in cazul responsabililor de resurse umane – si evident nu numai. Doar ca daca de la un responsabil/specialist de marketing si comunicare te astepti la un oarecare talent in a comunica, la cei de la resurse umane pare a fi implicit. Ei bine de cele mai multe ori nu este asa. Dupa ce ca si asa sunt priviti cu reticenta si antipatie in cadrul firmelor (exact sentimentele opuse fata de cum ar trebui) mai au si lacune in a transmite niste mesaje banale – cum ar fi de exemplu, despre cererile de concediu (ca tot a fost vara si majoritatea ne-am bucurat de concediu). In momentul in care vine un mesaj de la resurse umane el ar trebui sa fie pro-activ sau macar sa fe primit cu o atitudine pozitiva. De cate ori se intampla asta?

De asta afirm ca abilitatile de comunicare nu constau numai in a scrie un email sau a transmite un mesaj. Arta de  comunica tine de a-ti cunoaste “receptorii” si de a le transmite mesajul cu diplomatia necesara pentru a-i face sa se simta bine.

Comunicarea trebuie foarte bine gandita! Si de multe ori un comunicator ar trebui sa fie capabil sa se puna in pielea receptorilor pe care ii vizeaza. Sa ii inteleaga, sa stie cum gandesc si cum pot interpreta un anumit mesaj.

Sa comunici poate sa fie o joaca sau un cosmar! Depinde de persoana si de abordare! De talent si de capacitatea de a intelege responsabilitatea comunicarii si utilitatea ei!

Astept comentariile voastre pe tema “secretelor” comunicarii interpersonale in sfera de afaceri!

Acest articol a fost publicat Monday, 08. September 2008 la ora 10:26 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

2 Comments »

  1. Salut,

    Daca pentru a fi fericit este foarte important sa fii fericit, in comunicare lucrurile stau cam la fel. Daca doresti sa comunici deja putem vorbi despre comunicare. Deschiderea exista, urmeaza alegerea canalului potrivit pentru cel caruia te adresezi. Toate artificiile care te ajuta sa comunici mai bine incepand cu membrii familiei si pana la profesie tin de deschiderea pe care o ai.
    Lucrez in marketing si sincer nu transmiterea mesajului si inducerea unei anumite stari mi se par foarte greu de realizat ci sa reusesti sa intri pe canalul de comunicare al persoanei sau grupului tinta. Sa stii ca exista diferente intre oameni, situatii si sa faci research inainte de a actiona.

    Sunt multe de comunicat pe aceasta tema :).

    Elena.

    Comment: Elena – 09. September 2008 @ 11:12 am

  2. imi plece ce credeti despre comunicare..v`as da nota10*

    Comment: andrada – 11. November 2008 @ 11:40 am

Leave a comment