Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

De ce e buna gandirea de Marketing!?

Din categoria demersurilor de resurse umane gandite bine si implementate prost,  azi ma voi gandi (PICANT) si voi incerca sa explic de ce este bine ca departamentul de resurse umane sa isi mai aduca aminte si sa mai stea de vorba, din cand in cand,  si cu departamentul de marketing sau comunicare atunci cand deruleaza diverse proiecte interne.

Exemplu concret: exista in multe companii obiceiul, nevoia, initiativa etc de a studia ce fel de cultura organizationala predomina! In ce tipar se incadreaza! Demers bun fara indoiala! Laudabil! Insa nu actiunea in sine face obiectul postului prezent ci modul in care se face comunicarea din partea managmentului si departamentului de HR catre angajati.

Sunt rare cazurile in care un asemenea demers pleaca de la HR. In general managementul este cel care da tonul – si HR-ul executa. Punerea in executie fata de angajati insa lasa de dorit in cele mai multe cazuri. Asta este motivul pentru care eu consider ca managerii de HR trebuie sa stie si marketing si comunicare.  Altfel spus, trebuie sa aiba o gandire de marketing. Sau macar initiativa de a cere ajutor departamentului de marketing si/sau comunicare.

Problema apare in momentul comunicarii catre angajati. Misterul este, de ce HR-ul nu colaboreaza cu departamentul de comunicare? Ok . Esti manager de HR ai o multime de chestii de facut….dar poate de asta exista un departament de comunicare – sa fie interfata si sa asigure transmiterea unui mesaj corect catre angajati. Sa poata livra mesajul astfel incat angajatii sa aiba o atitudine constructiva, sa inteleaga efectele si cum ii va ajuta pe ei ai departe acest demers. O instiintare seaca de tipul “veniti in sala de conferinta la ora X…prezenta obligatorie; semnat X de la dept de HR” genereaza reticenta, “caterinca” neimplicare, blazare – evident efectul contrar decat cel scontat! Ce-ar fi daca, resursele umane s-ar baza pe creativitatea si pe tehnicile de seductie pe care marketingul si comunicarea le folosesc pentru a atrage clienti!? Nu credeti ca ar fi mai bine!? Bineinteles ca da…se aplica la fel de bine si fata de angajati!   

Am mai observat, cu stupoare, ca lumea este inca reticenta fata de subiectul culturii organizationale si in general fata de orice poate veni din directia departamentului de HR. Glume referitoare la nepotrivirea cu cultura orgnizationala – ceea ce ar duce sigur la concediere, scaderea salariului, vanarea oamenilor dupa raspunsuri si altele, par suficient de nelalocul lor pentru a genera necesitatea unor actiuni anterioare de comunicare catre angajati. Chiar si facute in spirit de gluma. Multi inca nu inteleg si nu au rabdare cu astfel de actiuni intreprinse de resurse umane. “Eh…e doar trendy!”.

Dupa incheierea intalnirii si completarii chestionarelor tot nu este clar ce se intampla mai departe cu rezultatele si profilul. Cu ce va ajuta asta la buna desfasurare a activitatii in cadrul companiei? Vor dormi mai linistiti noaptea? Vor veni mai zambitori la servici? Se vor lua masuri in concordanta cu ceea ce s-a identificat ca si cultura organizationala?

Si atunci ma intreb…cui ii revine rolul de educare si informare a angajatilor? Cine ar trebui sa temepereze astfel de manifestari si sa impiedice aparitia unor astfel de idei? Multi inca nu au rabdare si nu inteleg utilitatea demersurilor dept de HR – dar oare e cineva care sa le explice? Nu e nevoie de un post special creat pentru asta, nu trebuie sa angajati pe cineva nou…doar sa incurajati sau sa sustineti comunicarea si colaborarea marketing – resurse umane.

Daca departamentul de marketing si resurse umane ar colabora si ar incerca sa puna in aplicare gandirea de marketing orientata catre angajati, ar reusi sa “vanda” activitatea de marketing si Resurse Umane, creind un concept mai “relaxat”,  menit sa entuziasmeze si sa determine o atitudine constructiva, care sa puna in umbra obligativitatea participarii  dar care ar genera proactivitate si aderare si ar estompa resentimentele fata de tot ceea ce provine din directia “resurse umane”.

Tema de gandire…PICANTa!

Acest articol a fost publicat Tuesday, 29. July 2008 la ora 11:46 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

2 Comments »

  1. mi-a placut articolul si modul in care ai pus problema, insa as avea ceva de obiectat in legatura cu exemplul concret: “Exemplu concret: exista in multe companii obiceiul…” . Dupa ce am citit introducerea paragrafului si apoi m-ai luat cu companii multe si obiceiuri, e ca si cand mi-ai zis ceva frumos si apoi ma lovesti in cap, si prin asta afectezi intelesul meu asupra cuvantului concret :d. Daca ai exemple folosestele… ne ajuta sa intelegem mai bine despre ce scrii si ne facem o idee cu privire la unele companii.
    o zi buna

    Comment: Calin – 22. August 2008 @ 11:06 am

  2. Ceea ce ai surprins este, din pacate, unul din aspectele comunicarii deficitare a departamentului de resurse umane cu celelalte departamente si, culmea, cu angajatii companiei. Dincolo de transmiterea “seaca” a informatiilor (fie ele despre o schimbare, sau o simpla instiintare) putem vorbi de ineficienta in comunicarea cu management-ul si o lipsa de orientare catre client (care trebuie sa existe si aici). Sondajele in randul oamenilor de HR care admit dominanta responsabilitatilor administrative, impreuna cu lipsa de pregatire a multora in domenii adiacente, fac din ceea ce ai surprins tu un adevar cu implicatii multiple si greu de schimbat momentan.
    Ma bazez insa pe deschiderea celor de la Marketing 🙂

    Catalina

    Comment: catalina amihaiesi – 29. August 2008 @ 3:07 pm

Leave a comment