Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Nu orice produs ajunge brand si nici Blaga Primar

Felicitari companiei PDL pentru o strategie de marketing exemplara in BUCURESTI.

ASA SA NU FACETI MARKETING !!! 

Va propun o abordare de marketing si branding a esecului PDL in Bucuresti.

In 2004 a exista un „LoveMark” numit Basescu care a tras dupa sine intreaga „companie” – Alianta DA. Multi dintre consilierii locali si primarii de sector ai aliantei DA in 2004 au ajuns acolo pentru ca a candidat Basescu la Primarie. LoveMark-ul Basescu a castigat alegerile din 2004 (cele la primaria Bucuresti) datorita unui motiv EXTREM de important in Marketing – SATISFACTIA IN CONSUM. In primul mandat de Primar al Bucurestiului Basescu a raspuns nevoilor cele mai stringente ale bucurestenilor. In plus, dupa cum se stie, bucurestenii nu sunt tocmai cei mai mari admiratori ai PSD-ului, astfel Basescu punandu-se in opozitie cu PSD-ul a ajuns la statutul de lovemark pentru ca a ajuns sa fie cunoscut pentru ceva de care bucurestenilor le pasa – era anti PSD si avea tupeu.

In decembrie  2004 primarul Basescu devine Presedintele Romaniei. Surprinzator… cu votul masiv al bucurestenilor. Dupa o perioada de interimat in Bucuresti se organizeaza noi alegeri in primavara lui 2005. Oferta PDL fiind Adriean Vid-Eanu. (nu degeaba ii spun VID-eanu).

Adriean VIDeanu a avut un mare succes in vanzari (voturi) din trei motive majore:
1. Contra-oferta era una analfabeta sau vanghelica.
2. Folosirea tehnicii „Brandul Garantie” in format dublu – Brandul Garant Principal – Traian Basescu (care in repetate randuri l-a laudat pe domnul Bordura – scuzati Videanu). Al doilea brand garant – Alianta DA (care pe vremea aia inca mai insemna ceva… altceva decat galceava).
3. Conjunctura favorabila a pietei – Alianta DA era la guvernare, Basescu era proaspat ales Presedinte etc… exista un climat favorabil.

Ceea ce a fost evident inca din campania electorala din 2005 a fost ca domnul Bordura (VIDeanu) nu a vrut in mod special sa fie primar… scaunelul de VicePremier era foarte bun.

Faptul ca Produsul a fost defectuos (adica nu a avut vointa) s-a vazut, generand o insatisfactie in consum deosebit de ridicata. In plus Brandul VIDeanu a dat dovada de o incoerenta iesita din orice limite acceptabile.

Incercati un exercitiu de memorie cu proiectele sale pe care ba le propunea, ba le anula, ba se rasgandea…

O alta regula de aur a brandingului a fost incalcata de primarul AKA Bordura. In toate momentele critice era in concediu. Din fericire in Bucuresti nu s-au intamplat catastrofe, dar de o inundatie, o pana de curent, o inzapezire etc.. tot a mai fost. Invariabil domnul VIDeanu era in concediu, la post fiind domnul Murgeanu (viceprimar).
Ca brand sa fii absent din viata publicului tau in momentele critice, cand este mai mare nevoie de tine reprezinta calea sigura  catre esec. Imaginati-va cum ar fi daca Bergenbier ar disparea din magazine cand e un meci al nationalei ?

Alte greseli la brandul Bordura au tot existat… unele dintre ele sunt greseli elementare de PR. Sa spui ca nu Primaria plateste bordurile din Bucuresti, ci constructorul inseamna sa insulti inteligenta a 2 milioane si ceva de oameni…

In paralel cu dezastrul brandului VIDeanu s-a ridicat un brand mai mic – un brand copil – Liviu Negoita. El nu a beneficiat decat in 2004 de garantia brandului Basescu.

Si totusi Liviu Negoita ca brand a ajuns cel mai puternic din portofoliul companiei (PDL). Motivul a fost unul cat se poate de simplu – SATISFACTIE IN CONSUM. Faptul ca a castigat alegerile din sectorul 3 cu peste 70% din voturi spune tot.
In 2008 compania – PDL intarzie anuntul referitor la noul produs pe care il scoate pe piata (candidatul la primaria Bucuresti). De ce … inca nu am aflat.

Tot in 2008 compania face o serie de erori fantastice din perspectiva brandingului si a gestiunii portofoliului de branduri.

Nu retrage de pe piata (sau macar sa anunte retragerea) a unui brand perimat si cu o puternica doza de ostilitate din partea publicului tinta – Primarul VIDeanu AKA Bordura. Descotorosirea de imaginea actualului primar era obligatorie. Mai mult anunta posibila mentinere pe piata … (a doua candidatura).

Nu exploateaza brandul lider. Liviu Negoita este un brand mai puternic decat PDL-ul in sine (peste 70% din voturi). Acest brand ar fi trebuit transformat in brand „Locomotiva” pentru intregul portofoliu de branduri.

Introduc pe piata un nou brand… surprinzator de asemanator cu brandul deja perimat. Vasile Blaga semana (ca brand) izbitor de mult cu Adriean Videanu. Amandoi sunt protejatii Presedintelui Traian Basescu. Nici Videanu, nici Blaga nu au vrut in mod special sa candideze. Nici unul nici altul nu aveau cine stie ce notorietate inaintea campaniei. La fel cu asocierile de valori pozitive.

Au folosit tehnica brandului garantie apeland la branduri garante (cum a fost Teodor Stolojan, Silviu Prigoana si Liviu Negoita) care nu se preteaza la statutul de brand garant.

Rezultatul s-a vazut. A castigat un candidat deosebit de incoerent, dar care a reprezentat pentru majoritatea Bucurestenilor doar o alta optiune de tipul „Chiorul in tzara orbilor”.

In plus si in consiliul municipal e o varza cu carne. Sectoarele au fost impartite oarecum frateste – 2 la PDL, 2 la PSD unul la PNL si unul la PC (mare minune, dar doar e sectorul 4 unde nu ai de ales de mai bine de 12 ani).
Probabil urmeaza 4 ani de galceava si dat la gioale, o perioada in care in loc de un oras sau o zona metropolitana vom avea 6 sectoare si un primar atat de independent incat va uita de toate.

Felicitari companiei PDL pentru o strategie de marketing exemplara in BUCURESTI. ASA SA NU FACETI MARKETING !!!
PS. Va doresc si imi doresc 4 ani cat mai suportabili.

Acest articol a fost publicat Monday, 16. June 2008 la ora 18:06 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

1 Comment »

  1. Excelent!!
    m-am amuzat, mi-am plans de mila si am rationat in termeni de marketing in egala masura.

    Comment: Dana – 17. June 2008 @ 2:07 pm

Leave a comment