Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Comunicarea face brandul sau brandul face comunicarea ? (episodul I)

Ce a fost mai intai Oul sau Gaina ? Este o intrebare care framanta omenirea de secole. Translatarea acestei intrebari in strategia de marketing duce la intrebarea din titlu – Comunicarea face brandul sau brandul face comunicarea ?

Toti marketerii stiu ca un brand este construit in mare masura prin comunicare, la fel cum gaina face oua. In acelasi timp comunicarea de marketing a unui brand este data de esenta brandului. Deci gaina a iesit dintr-un ou.

Exista o sumedenie de exemple de branduri care s-au construit (sau au rezultat) in absenta comunicarii de marketing.

O categorie de branduri care s-au format in absenta comunicarii de marketing sunt „Brandurile Seculare”, acele branduri care exista de sute sau zeic de ani in viata noastra de zi cu zi, fara sa ne punem problema de unde sunt ele. Ele sunt un dat al existentei noastre. Aceste branduri sunt brandurile care au confirmarea timpului – mai multe generatii s-au nascut cu aceste branduri.

Cadbury’s este unul din exemplele de branduri construite fara comunicare de marketing (nu implica in mod direct absenta comunicarii de marketing). Fondata in 1824 in Birmingham, firma a inceput ca un mic magazin de familie. In 1854 Cadbury’s devine furnizor autorizat pentru Casa Regala a Marii Britanii. Din 1870 afacerea devine una deosebit de prospera.

Din 1870 pana in prezent multe generatii s-au nascut si au murit cu Cadbury’s in casa.

Dero este un alt brand care a aparut in absenta comunicarii de marketing. DERO a fost produs prima data in 1966 la fabrica de detergenti din Ploiesti. DERO a devenit in perioada regimului comunist echivalentul detergentului, la fel cum Adidas a devenit echivalentul incaltarilor sport. Este adevarat ca DERO a fost revigorat dupa 1995 odata cu preluarea sa de catre multinationala Unilever. Revigorarea a avut sustinerea puternica a unor campanii de comunicare de marketing. Totusi DERO era si inaintea revigorarii in mintile romanilor pentru ca el a facut parte din viata a generatii de oameni, chiar si in absenta comunicarii de marketing.

Alta categorie de branduri existente in absenta comunicarii de marketing este cea a brandurilor construite prin „prezenta in piata”.

Gregory’s este un exemplu de brand format in absenta unei sustineri majore a comunicarii de marketing. Gregory’s este un lant de „Food-bar” (se auto-denumesc). Multa lume i-a perceput ca pe un fast food, dar cu mancare care seamana cu cea normala de acasa sau dintr-un restaurant fara mari pretentii gastronomice.

Comunicarea Gregory’s este una minuscula. Ei si-au castigat pozitia in mintea consumatorilor prin prezenta in piata, prezenta pe strada pe care treci cand te loveste foamea si trebuie sa fugi catre o noua intalnire. Brandul Gregory’s este inca unul tanar si care nu are confirmarea timpului, primul local din Romania fiind deschis in anul 2000.

In urma acestor 3 exemple am demonstrat ca exista branduri care s-au format in absenta comunicarii de marketing sau cu o sustinere minora a acesteia. Deci comunicarea nu face Brandul.

Sa vedem de ce Brandul face comunicarea.

In episodul urmator

 PICANT a lansat serviciul de Naming si Branding. Detalii

GANDITI PICANT !

Acest articol a fost publicat Wednesday, 16. April 2008 la ora 09:28 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment