Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Cat conteaza experienta de consum in totalitatea unui brand ?

Una din definitiile brandului este „Totalitatea perceptiilor si convingerilor persoanelor din publicul tinta asupra unei entitati”.

Experientele de consum sunt o componenta deosebit de importanta a unui brand deoarece intr-o buna masura ele fac trecerea de la perceptie la convingere. Personal consider ca un brand este incomplet conturat in absenta unei experiente de consum.

Saptamana trecuta am sustinut in Timisoara doua seminarii in cadrul unei scoli de branding dedicata brandului de oras Timisoara. Pentru a ilustra importanta experientei de consum si a intensitatii acesteia am organizat trei sesiuni duble de brainstorming. Cele trei sesiuni au fost dedicate oraselor Paris, Bucuresti si Timisoara. Pentru sesiunile dedicate Parisului si Bucurestiului Participantii au fost impartiti in doua grupe – cei care au fost in respectivul oras si cei care nu au fost (am plecat de la premisa ca toti au auzit de Paris si de Bucuresti). In cazul orasului Timisoara participantii au fost impartiti in doua grupe – Timisoreni din nastere si Timisoreni prin adoptie. Publicul era format din studenti.

In timpul celor 3 sesiuni de brainstorming participantii impartiti pe grupe au spus elemente ale brandurilor fiecarui oras.

Diferentele dintre rezultatele sesiunilor de brainstorming au fost evidente si ilustreaza foarte bine importanta experientei de consum si respectiv intensitatea experientei de consum in totalitatea unui brand.

La sesiunea dedicata Parisului am constatat ca cei care nu au fost la Paris au o perceptie foarte pozitiva despre acest oras si intr-o masura considerabila (nu majoritara) asociaza Parisului elemente generice cum ar fi moda si cultura. Cei care au fost la Paris au o perceptie echilibrata despre oras mentionand atat elemente negative cat si pozitive. De asemenea cei care au fost la Paris au asociat Parisului elemente mult mai punctuale cum ar fi pictorii de strada si cersetorii.

La sesiunea dedicata Bucurestiului am avut aceeasi situatie in ceea ce priveste general vs. particular. Cei care au fost la Bucuresti au enuntat mult mai multe elemente punctuale decat cei care nu fusesera la Bucuresti.

In opozitie cu Parisul, in cazul Bucurestiului perceptiile celor care nu au fost in acest oras sunt mult mai negative decat ale celor care au fost. Cei care au fost in Bucuresti au mentionat elemente negative, dar au mentionat si multe elemente pozitive.

La sesiunea dedicata Timisoarei discrepantele au fost mult reduse datorita faptului ca si Timisorenii prin adoptie au o experienta de consum, doar ca aceasta este mai putin intensa comparativ cu Timisorenii din nastere.

Timisorenii prin adoptie au mentionat elemente mai generale decat Timisorenii nativi. In ceea ce priveste elementele pozitive si negative am avut o situatie inversa decat in cazurile precedente. Timisorenii nativi au mentionat mult mai multe elemente pozitive decat negative, iar cei prin adoptie au mentionat elemente pozitive si negative in proportii echilibrate. Poate fi si o doza de „patriotism local” din partea Timisorenilor nativi, dar poate fi si un atasament emotional datorat intensitatii consumului.

Un alt aspect pe care l-am sesizat la aceste sesiuni de brainstorming este cantitatea de elemente mentionate. In cazul sesiunii dedicate Bucurestiului acest aspect nu a fost foarte sesizabil deoarece grupele erau echilibrate din punctul de vedere al numarului de persoane.

In cazul sesiunii dedicate Parisului a existat un dezechilibru clar intre grupe, cei care nu au fost la Paris fiind mult mai multi decat cei care au fost. Similar in cazul sesiunii dedicate Timisoarei au fost mult mai multi timisoreni prin adoptie decat cei nativi.

In pofida acestui dezechilibru cei care aveau experienta de consum in cazul Parisului si o experienta de consum mult mai intensa in cazul Timisoarei au enuntat mai multe elemente decat cei care nu aveau experienta de consum si respectiv o experienta mai putin intensa.

Despre Branding si Brand Management vorbim la Junior Brand pe 23 Aprilie.

Acest articol a fost publicat Tuesday, 13. April 2010 la ora 11:59 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment