Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Sarbatorile si (aparentele) Variatii ale Cererii

Dupa cum stim, la noi e cam ca la nimeni. De sarbatori asa numitele produse de sezon se scumpesc. Ca tot suntem in plin sezon de sarbatori (14 feb, 1 mar, 8 mar, Paste), haideti sa vedem care sunt mecanismele de crestere a preturilor pentru produsele de sezon in perioadele de sarbatori.

In primul rand avem produse specifice pentru fiecare sezon de sarbatori. Aceste produse au ca principala caracteristica faptul ca se vand doar intr-o anumita perioada a anului care de obicei nu depaseste o luna. Aici putem incadra globuri si alte decoratiuni pentru brad, martisoare, inimioare hidoase din plus cu inscriptia „I love you” si chiar carnea de miel (noi nu consumam foarte multa carne de oaie in mod uzual). Practic pentru aceste produse putem compara preturile doar raportandu-le la pretul din sezonul precedent. Pentru aceste produse nu putem spune daca pretul lor a crescut datorita sezonului de sarbatori deoarece pentru ele cerere exista doar in sezonul de sarbatori.

O alta categorie de produse sunt cele predilecte pentru sarbatori. Aici putem include atat produse alimentare cat si nealimentare. Produsele alimentare (mai putin carnea de miel) sunt cumparate tot timpul anului si implicit si de sarbatori (cunoastem traditionalele mese de sarbatori). Produsele nealimentare sunt cele care sunt facute cadou de la jucarii la flori, imbracaminte si produse IT. Ca si alimentele ele sunt cumparate in tot timpul anului, iar de sarbatori sunt cumparate cu predilectie cu scopul de a fi facute cadou.

Daca in cazul produselor cumparate pe post de cadou putem accepta ca este posibil sa existe o crestere a cererii, in cazul produselor alimentare cu siguranta nu exista o crestere a cererii daca luam in calcul o perioada de o luna (doua saptamani inainte de sarbatoare, doua saptamani dupa).

In cazul produselor alimentare are loc o inelasticitate a cererii pe o perioada scurta de timp. Sa luam cazul oualelor: daca ne gandim cate oua mancam in luna in care este Pastele (doua saptamani inainte, doua dupa) cel mai probabil ajungem la o medie comparativa cu oricare alta luna. Totusi fiecare om manca cel putin un ou de Paste. Astfel fiecare om trebuie sa aiba cel putin un ou pe care il cumpara cu putin timp inainte de aceasta sarbatoare. Deci cererea se concentreaza (nu creste) si este foarte inelastica la pret.

Similar si in cazul produselor care sunt oferite cadou. Fiecare barbat ofera cel putin o floare de 8 martie. Probabil ca de 8 martie ofera flori si barbatii care nu ofera flori in mod curent (sa zicem o data pe luna). Totusi fenomenul concentrarii si inelasticitatii cererii se manifesta si in aceasta situatie. Sa spunem ca o parte dintre barbati ofera flori in mod curent o data pe luna, luna de luna. In luna martie acesti barbati vor oferi flori de 8 martie. Nu mai devreme, nu mai tarziu.

Cei mai multi producatori si comercianti profita de aceasta concentrare prin cresterea preturilor. Inca nu avem suficient de multi concurenti astfel incat cel putin unul sa inteleaga ca pastrand aceleasi preturi sau chiar scazand preturile in perioadele de sarbatori pot castiga foarte mult din volum tocmai pentru ca exista aceasta concentrare si inelasticitate a cererii. 

Acest articol a fost publicat Monday, 08. March 2010 la ora 14:44 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment