Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Expunerea Handicapului in Marketing

Afla care este legatura dintre campaniile de comunicare costisitoare, sedii impozante, coada paunului, lantul gros de aur, sex si comportamente de curtare.

Expunerea handicapului este un comportament de natura sexuala care apare la animale, oameni si chiar si la companii sau branduri. Cu totii am vazut acest comportament, dar cel mai probabil nu stim mecanismul sau.

In cazul animalelor expunerea handicapului reprezinta o “declaratie” de putere, de forta. Cel mai bun exemplu este paunul. Coada foarte mare si colorata pe care o are masculul (desigur ca unii masculi au cozi mai mari si mai colorate decat altii) este un handicap – nu unul in sensul de handicap fizic. In cazul in care un paun ar fi amenintat de un pradator, coada bogata si colorata este ultimul lucru de care are nevoie. Aceasta podoaba este o adevarata amenintare la viata animalului.

Totusi un paun cu o coada bogata si colorata care supravietuieste este deosebit de mandru de podoaba sa. Aceasta este o declaratie de putere – “in pofida acestui handicap sunt suficient de puternic incat sa supravietuiesc”. Practic masculul isi arata forta genelor sale. Aceasta declaratie de putere genetica este un comportament de curtare care ajuta in selectia sexuala.

La animale aceasta selectie este facuta de catre femele care isi aleg partenerul de imperechere. In cazul oamenilor selectia sexuala functioneaza pentru ambele sexe, atat femeia cat si barbatul isi aleg partenerul.

Expunerea handicapului in cazul oamenilor se refera in principal la “podoabe” fabricate si mai putin la podoabele naturale – genetice. Un exemplu extrem este cel al Lantului gros de aur purtat ostentativ. Lantul este un handicap din mai multe motive. In primul rand el costa foarte mult (plecam totusi de la premisa ca el a fost cumparat). Astfel purtatorul lantului face declaratia “am suficiente resurse incat sa imi permit sa dau multi bani pe ceva complet inutil”. In al doilea rand lantul gros de aur este un handicap pentru ca este un adevarat magnet pentru hoti si raufacatori. Expunerea ostentativa a unui obiect de mare valoare este si o declaratie de tipul “sunt suficient de puternic incat sa nu ma tem de nimeni”.

La oameni “handicapurile” expuse sunt foarte variate de la sofatul agresiv pana la haine scumpe etc., dar nu este cazul sa le discutam acum.

Cand vine vorba de marketing avem de-a face cu o varietate foarte mare de handicapuri expuse. Deosebirea este ca in cazul oamenilor si animalelor scopul (mai mult sau mai putin constient) expunerii handicapului este atragerea unui partener sexual, iar in cazul companiilor scopul (final) este atragerea de clienti.

Companiile imita comportamentele de curtare ale animalelor si oamenilor, facand apel la instinctele umane inradacinate in partea inconstienta a creierului.

Exemple de expunere a handicapului in cazul companiilor (mai ales in activitatea de marketing) sunt: sediile impozante, masinile de firma, telefoanele angajatilor de top, decorarea sediilor, magazinelor, agentiilor etc., campaniile agresive de comunicare, componenta de creatie publicitara (uneori exagerata), obiectele promotionale si cadourile oferite etc.

Nu intotdeauna cele expuse mai sus sunt in mod obligatoriu “handicapuri”. Plasarea unui magazin intr-o zona ultra-centrala si foarte scumpa din punctul de vedere al chiriilor poate fi justificata prin volumul de vanzari pe care il genereaza, dar poate fi si o expunere a unui handicap daca aceleasi vanzari ar putea fi obtinute in conditii de costuri mai mici.

O campanie de comunicare care are o componenta deosebita de creatie publicitara si productie si o acoperire media vasta poate fi justificata de rezultate cuantificabile, dar poate fi si doar un semn al puterii companiei sau brandului respectiv.

Pe langa partea instinctuala a gandirii umane exista si partea rationala – ceea ce ne face diferiti de animale (desi codul nostru genetic difera de cel al cimpanzeilor doar cu 2%). Folosind partea rationala a creierului, oamenii pot vedea si intelege aceste semnale de “imperechere” si pot decide daca o companie este potrivita sau nu pentru ceea ce cauta.

Datorita efectelor scaderii economice din ce in ce mai multi clienti devin mai rationali in comportament. Cred ca multe companii vor trebui sa isi reevalueze cat de mult isi “expun handicapurile”.  

Acest articol a fost publicat Tuesday, 26. January 2010 la ora 11:39 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment