Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Ce inseamna cu adevarat responsabilitatea (sociala a) unei companii ?

Sunt opinii conform carora Responsabilitatea (sociala a ) unei companii reprezinta obtinerea si maximizarea profitului ceea ce duce la stabilitatea locurilor de munca (cel putin a unora cat merge bine firma) si impozite mai mari platite la stat, stat care se ocupa de protectie sociala si alte politici in beneficiul public. 

Sunt alte opinii care sustin ca o companie responsabila trebuie sa se implice activ in societate (sau macar in comunitatea locala) prin actiuni de CSR. Multe dintre aceste actiuni se refera la reducerea sau chiar eliminarea impactului negativ pe care o companie il are in societate si in mediul inconjurator. Veti vedea ca acele firme care sustin actiuni ecologice sunt dintre cele care polueaza mult. 

Fiecare dintre aceste curente de opinii este valid intr-o buna masura. Desigur ca o firma trebuie sa isi maximizeze profitul ceea ce duce la mai multi bani la bugetul de stat si desigur ca o companie trebuie sa se implice aciv in societate. Totusi cred ca nici unul dintre cele doua curente de opinie nu reflecta ceea ce eu consider ca fiind responsabilite cu adevarat. 

In opinia mea responsabilitatea unei companii este data de ceea ce vinde, cum produce ceea ce vinde si impactul per ansamblu pe care il are asupra societatii.

In primul rand multe companii nu sunt responsabile din perspectiva a ceea ce vand. Pentru ca o companie sa fie cu adevarat responsabila trebuie sa vanda ceva ce ii ajuta pe clientii sai sa fie mai eficienti – sa faca ceva mai repede, mai usor, ambele, sa faca ceva ce pana atunci nu au putut face etc.

In al doilea rand multe companii – mai multe decat la punctul anterior – nu sunt responsabile din perspectiva a cum produc sau cum vand produsele si serviciile lor. Ma refer aici in principal la structura de costuri. Personal cred ca un client nu trebuie sa plateasca avionul privat al managementului, masinile scumpe ale midle-managerilor si nici campaniile de comunicare ineficiente si uneori jenante. Toate acestea sunt incluse in structura de cost a fiecarui produs sau serviciu pe care il cumparam. Poate ca acesti bani ar trebui folositi pentru o mai buna imbunatatire a produselor, pentru conditii de lucru mai bune pentru angajati, pentru cauze mai nobile decat masina managerului general si de ce nu pentru reducerea preturilor.

In al treilea rand unele companii nu sunt responsabile din perspectiva impactului pe care il au asupra societatii sau comunitatii in care actioneaza. Nu ne dorim companii poluatoare, nu vrem mancare nesanatoasa (desi ne place la gust), nu vrem companii care la prima adiere de vant mai dau niste oameni afara si nici unele care distrug spatiile verzi din orase.

Maximizarea profitului este un mijloc pentru obtinerea responsabilitatii reale a unei companii si nu un scop in sine pentru ca maximizarea profiturilor se poate obtine prin masuri care afecteaza responsabilitatea.

Prorgamele de CSR sunt benefice, dar ele ar trebui sa fie doar „cireasa de pe tort” si nu „praf in ochi”.

Responsabilitatea (sociala a) unei companii tine foarte mult de felul in care ea actioneaza pe piata in general si nu de elemente punctuale ca profitabilitatea sau plantarea a 3 pomi.

Acest articol a fost publicat Monday, 11. January 2010 la ora 19:33 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

1 Comment »

  1. Util si interesant, merci

    Comment: panga – 13. January 2010 @ 8:54 am

Leave a comment