Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Ce facem cand nu avem buget?

 

De cele mai multe ori, se încearcă varianta: investiții minime => beneficii maxime

Cu siguranță nu se poate aplica mereu și cu siguranță nu se poate aplica în toate departamentele. Însă, este o metodă aplicată pentru departamentul de marketing.

Demonstrarea eficacității planurilor de marketing se face în timp și de cele mai multe ori efectele se văd pe termen lung. Poate că acesta este motivul principal pentru care există acest grad de neîncredere vis-a-vis de activitatea acestui departament. Dar, în cele ce urmează am să schițez câteva din măsurile pe care le poate lua un marketer, pentru a câștiga încrederea managementului și evident, pentru a depăși situația unor resurse financiare limitate.

Se tot vorbește de necesitatea cercetărilor de marketing, ce e drept cea mai importantă sursă de informații (dacă sunt făcute cum trebuie) într-o companie. Dar, costurile implicate sunt de cele mai multe ori foarte mari.

De aceea, costurile pot fi împărțite. Dacă vorbim despre producția de pantofi din România (vorbesc despre acest sector pentru că are nevoie urgent de măsuri), să spunem că producătorul de talie medie din Suceava nu are resursele necesare pentru a realiza cercetarea. Dar ce ar fi dacă, ar realiza o întâlnire la nivel național cu companiile din acest sector și ar conveni la luarea unor măsuri pentru idetificarea problemelor. Este adevărat că vor avea la îndemână același set de rezultate însă modalitatea de punere în practică poate fi diferită.

O altă sursă de informații, pe lângă cele interne (rapoarte de vânzări, situația stocurilor, balanța de verificare) ar putea fi datele deja existente pe piață. O listă exhaustivă pentru acestea nu poate exista, însă o simplă analiză a concurenței, a cercetărilor din domeniu realizate până astăzi fie din țară fie din străinătate, a articolelor celebrelor univerisități de business (baze de date – EBSCO), ș.a.m.d. Am senzația că aceste informații sunt de cele mai multe ori neglijate și susțin cu tărie că această nișă conține informații esențiale atât pentru compania în sine, cât și pentru marketer (ca dezvoltare personală).

Am auzit oameni cu experiență din businessul românesc, cu un background de zeci de ani experiență, spunând că nu au văzut în viața lor un marketer care să coboare din birou și să meargă la centrul de desfacere a produselor și să culeagă informații.

Ce poate fi mai ușor decât culegerea informațiilor direct în magazin, vorbind direct cu clientul. Și ce să mai spun, că obținem două beneficii: consumatorul înțelege că este vorba de o companie cu o atitudine centrată spre client și maketerul obține răspunsuri direct de la sursă.

Dacă firma are un target bine stabilit, nu încercați să ajungeți la ei prin reclame de masă, foarte scumpe. Puteți utiliza în primul rând secțiunea de social media, așa numitele rețele sociale în care există tot felul de grupuri specializate. O să mergem tot pe exemplul producătorului de pantofi, care să spunem că a lansat o colecție nouă cu target tinerele din mediul studențesc. O modalitate de a ajunge la ele și a le comunica mesajul ar fi grupurile de discuție ale facultăților sau contactul cu organizațiile studențești, implicarea în proiectele desfășurate de către target.

Bineînțeles că lista poate continua, însă trebuie să ținem cont totuși că oamenii de marketing sunt creativi însă nu sunt magicieni.

Acest articol a fost publicat Friday, 31. July 2009 la ora 16:07 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment