Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Evolutia Brandurilor si Notiunea de ProgressMark

In evolutia brandurilor s-au marcat cateva stadii de dezvoltare a acestora.

Primul stadiu este TradeMark – marca inregistrata. Este primul stadiu de dezvoltare pentru un brand incipient, care se afla la nivelul de protejare a elementelor de proprietate intelectuala. Acest stadiu este inferior celui de brand in acceptiunea ca un brand are mult mai multe caracteristici decat o marca inregistrata.

Al doilea stadiu este cel de „Brand simplu” – un brand care a atins o anumita etapa de dezvoltare. Acestea sunt cunoscute de publicul tinta si le sunt asociate diverse idei sau caracteristici. De cele mai multe ori ele sunt cunoscute fie pentru ceva bun, fie pentru ceva diferit, fie pentru ceva bun si diferit.

Al treilea stadiu de dezvoltare este TrustMark – un brand care a reusit sa castige increderea clientilor sai. Un TrustMark a reusit sa depaseasca etapa de „Brand simplu” tocmai pentru ca nu este doar cunoscut pentru ceva bun si diferit, ci a ajuns ca o mare parte a publicului tinta sa se increada in el. Are increderea publicului sau tinta.

Al patrulea stadiu de dezvoltare este LoveMark – un brand care a ajuns sa fie iubit de catre clientii sai, care beneficiaza de loialitate dincolo de ratiune. LoveMark-urile sunt cele care au castigat nu doar dragoste, ci si puternice legaturi emotionale cu persoanele din publicul tinta.

Va propun un concept oarecum nou: ProgressMark.
Un ProgressMark este acel brand care urmareste dezvoltarea personala si profesionala a clientilor sai. El beneficiaza cu siguranta de increderea publicului tinta si a creat legaturi emotionale cu acesta.

Un ProgressMark este cel la care apeleaza clientii atunci cand vor sa fie mai buni fie profesional, fie personal. Un exemplu foarte elocvent de ProgressMark este cel al unei universitati puternice (nu universitatile de tip „fabrica de diplome”). Un om apeleaza la oferta unei universitati pentru dezvoltarea sa profesionala (cunostintele dobandite) si personala (apartenenta la un mediu elevat). Clientul unei universitati vrea sa progreseze si stie ca acea universitate il va ajuta sa progreseze.

Alt exemplu de ProgressMark este cel al unei edituri. Clientii unei edituri cumpara carti pentru a se dezvolta intelectual (fie pe parte profesionala, fie pe parte personala sau culturala).

Universitati, firme de training, edituri, publicatii sunt exemplele evidente de ProgressMark-uri. Totusi ProgressMark-uri pot exista si in alte domenii. Sa luam exemplul unui producator de scule si unelte. Daca prin ceea ce vinde ii ajuta pe beneficiarii sai sa fie mai eficienti in munca, atunci putem vorbi de un ProgessMark.

Chiar si un magazin poate fi un ProgressMark, daca prin modul in care este organizat si prin oferta sa permite clientilor sai sa economiseasca timp (si bani, de ce nu), ofera un confort care poate sa il ajute pe client sa progreseze. Comparati o librarie in care toate cartile sunt puse gramada cu una in care cartile sunt organizate pe categorii, in care ai personal care te poate ajuta sa gasesti o carte sau sa iti recomande o carte si ai posibilitatea sa rasfoiesti in liniste cartile. Este un confort suplimentar de care un client poate beneficia pentru a isi scurta timpul petrecut in cautarea unei carti, pentru a minimiza riscul de a da banii pe o carte care nu raspunde nevoilor sale si pentru a reduce stresul si efortul mintal care poate fi folosit in alte scopuri mai productive.

Am dat exemple de cateva categorii de produse si servicii in care pot aparea ProgressMark-uri. De retinut ca acestea nu sunt toate domeniile in care pot aparea aceste ProgressMark-uri si ca nu toti cei care actioneaza in aceste domenii sunt sau pot sa aspire la statutul de ProgressMark.

Acest articol a fost publicat Tuesday, 14. July 2009 la ora 10:50 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

3 Comments »

  1. Totuși cred că organizarea magazinului nu face parte din elementele componente ale unui ProgressMark. Pentru că o marcă nu ajunge într-un stadiu superior până nu îndeplinește anumite criterii. Cu o lipsă de organizare a unui magazin, pe termen lung acesta riscă să piardă, ce să mai spun că marca are de suferit.

    Atunci, cred că un ProgressMark în cazul unui magazin/librărie poate fi interacțiunea cu clienții fideri, acordarea de suport performant post-vânzare.

    Comment: Alexandra – 23. July 2009 @ 12:59 pm

  2. Cine a facut aceasta categorizare?

    Comment: Daniel – 19. August 2009 @ 10:16 am

  3. @ Daniel. Clasificarea este facuta de mine, cu inspiratie din cartea LoveMarks. Notiunea de Progress Mark este proprie

    Comment: Nicolae NAUMOF – 19. August 2009 @ 10:57 am

Leave a comment