Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Netwokingul – Trendy sau util?

Ne sta in fire sa socializam! Este in natura noastra de fiinte sociale sa avem alti oameni in jurul nostru. Privind astfel problema, termenul de networking nu pare a fi inventat de doar cativa ani! Insa cu siguranta este din ce in ce mai folosit in sferele de business. Sustinut si de penetrarea Internetului care favorizeaza pastrarea unei legaturi semi-formale mult mai usor decat se putea face acum cativa ani.

Desi poate parea o activitate de relaxare, eu sunt de parere ca networkingul este o resursa de care poate si este necesar sa beneficieze fiecare dintre noi.

O definitie data de Wiktionary spune ca Networkingul este “the act of meeting new people in a business or social context”

Eu i-as spune o activitate indreptata catre alcatuirea unei retele de contacte in scop de business. Networkingul este mai mult decat “a avea niste prieteni”. Sunt contacte interpersonale ce, o data initiate, trebuie intretinute, dezvoltate si  mentinute. Networkingul inseamna explorarea de oportunitati de afaceri. Mentinerea a cat mai multe contacte active reprezinta deschiderea catre mai multe oportunitati de afaceri, mai devreme sau mai tarziu.

Aici sta diferenta dintre socializare si networking: in finalitatea urmarita. Nu inseamna neaparat ca finalitatea networkingului trebuie sa fie in exclusivitate materiala. Aflarea de noi informatii sau recomandarea unor resurse care pot contribui la dezvoltarea afacerii sau a propriei persoane din punct de vedere profesional, pot constitui recompense si finalitati satisfacatoare ale networkingului.

Arta? Da! Daca se tine cont de faptul ca iti trebuie ceva talent si un anumit fel de-a fi ca sa poti tine legatura cu atatia oameni si sa poti fructifica aceste relatii.

Networkingul nu este o datorie doar a  oamenilor de comunicare! Mai ales…dar nu numai! Sunt multi care folosesc networkingul in plan particular. Popularea unui bar proaspat deschis tine foarte mult de networking si socializare.

Sa nu uitam de headhunteri si oamenii de resurse umane (in special cei axati pe executive search) care prin Networking isi desfasoara activitatea cu succes. Pentru ei reteaua de cunostinte este cruciala pentru derularea activitatii.

Cat din networking este placere si cat este necesitate sau afacere?

Placerea cred ca tine de felul fiecaruia de a fi. Sunt persoane care au o retea de cunostinte foarte vasta si au networkingul in sange. In plus, iti trebuie ceva talent pentru a putea intretine o retea de contacte suficient de mare si de relevanta pentru a putea fi considerate networking.

Sunt altii pentru care networkingul este necesar si isi dovedeste utilitatea in faptul ca poate fi considerat o “piata test” si o metoda de informare. Asta ca sa nu ma amintim de potentialul de a incheia parteneriate si de a dezvolta afaceri si proiecte profitabile!

Eu personal nu cred ca networkingul trebuie practicat pentru a face vanzare! Cel putin nu in mod imediat! Mai util mi se pare networkingul in scop de informare, cercetare si asociere! Bineinteles, depinde de scopul fiecaruia. Dar ca si eficienta, eu cred ca vanzarea propriilor produse sau servicii prin networking este pe ultimul loc (exista poate exceptia serviciilor de turism…desi chiar si aici am retineri). Sa iti lauzi si sa vorbesti mereu despre oferta ta in mod explicit in fata contactelor plictiseste si duce la subtierea retelei de cunostinte. Furnizarea unei informatii sau a unui contact este mult mai valoros pentru afaceri si pentru pozitia in reteaua de cunostinte.

Utilitatea si eficienta networkingului se vede in timp. Prin ceea ce reusesti sa obtii in urma relatiilor de networking. Ideea de baza este castigarea increderii. In momentul cand lumea va castiga incredere in tine si te va recunoaste pentru un anumit lucru, te va recomanda mai departe. In relatiile interumane conteaza foarte mult omul: daca face impresie buna exista o mare sansa ca si serviciile sa fie recomandate. O sansa mai mare decat in situatia inversa.

Atentie insa! O multime de carti de vizita nu inseamna networking. Este ca si cum ai avea un pumn de seminte fara a avea si pamantul in care sa le sadesti! Iti trebuie timp, rabdare si implicare. In plus e nevoie de ceva autenticitate si ceva interesant care sa ii faca pe oameni sa tina legatura cu tine, sa ai ceva interesant de spus! La fel de important este si modul cum cresti aceste relatii pentru ca ele sa ajunga sa devina fructuoase.

In primul rand pentru a face networking tebuie sa fii activ. Prezenta in comunitati de afaceri, proiecte de voluntariat, evenimente si intalniri este esentiala pentru activitatea de networking. Apoi usor, usor lumea va incepe sa te prezinte catre alte contacte si persoane importante sau intresante pentru tine si domeniul de activitate.

Vorbeam saptamana trecuta la Intalnirea PICANTA despre ceea ce inseamna networkingul si despre cum, tot mai multa lume este adepta intalnirilor semi-formale in scop de a realiza contacte de business. A fost una dintre cele mai reusite si productive intalniri PICANTe din punct de vedere al networkingului.

Cum viata noastra se desfasoara acum mai mult pe Internet, networkingul a prins si datorita mediului online si dezvoltarii platformelor de socializare in scop de business gen Linked In, dar nu numai.

Cu toate astea nu faceti din networking un scop unic in viata profesionala (ar trebui sa fie o resursa adiacenta); dar fiti mereu concentrati pe scopul pentru care intreprindeti aceasta activitate!

Acest articol a fost publicat Wednesday, 18. March 2009 la ora 12:52 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment