Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Nu te priva de un instrument de branding … NUMELE

Daca nu revolutionati ceva, nu va alegeti nume care sunt „mai putin bune”. 

Marea majoritate a voastra stie deja ca am o pasiune pentru ceea ce in jargonul profesional se cheama „Naming” sau botezare …

De multe ori cand se infiinteaza o firma sau cand se alege numele pentru un produs, serviciu etc. se doreste un nume bun, dar in acelasi timp cei care se straduiesc sa il gaseasca spun ca de fapt nu conteaza asa de mult numele.

Au si nu au dreptate. Daca intri pe o piata virgina sau inventezi o categorie de produs poti sa ai ce nume vrei. De preferat ar fi sa ai un nume bun, dar poti sa ai si unul mai putin bun.

Avem zeci de exemple de nume care nu sunt „bune” in sensul alegerii lor, dar care au avut succes (brandurile care poarta respectivele nume au avut succes). Un astfel de nume este Harley-Davidson. In zilele noastre numele de motocicleta Stanescu – Karpov ar suna oribil si cel mai probabil ar fi un factor de esec. Dar in vremea in care a aparut numele de Harley-Davidson era ceva normal ca o companie sa primeasca numele fondatorilor. In plus motocicletele Harley-Davidson au impus noi standarde pe piata, ceea ce le-a permis sa fie ok sa nu aiba un nume prea profi.

Un exemplu mai recent este Amazon.com care, dupa cum stiti, este cea mai mare librarie on-line din lume. Amazon nu este un nume foarte bun, in sine. Da este usor de retinut, dar conotatiile Amazon nu au nici o legatura cu vanzarea de carte. Dar din nou, Amazon.com si-a permis luxul de a avea un nume mai putin bun pentru ca a revolutionat comertul cu carti.

Deci daca nu revolutionati ceva, nu va alegeti nume care sunt „mai putin bune”.

Numele unui brand este un instrument fantastic in construirea unui brand, in atragerea clientilor etc. Ganditi-va doar la carti, articole de ziar, filme, piese de teatru programe de studiu etc. In toate aceste categorii de oferta numele joaca un rol deosebit de important in formarea deciziei de cumparare si in alegerea dintre optiunile existente pe piata.

Multe dintre oferte (produse, servicii, companii etc.) primesc nume dupa cum ii place „sefului”. In aceasta situatie sansele cele mai mari le au numele proaste pentru ca de cele mai multe patronul nu are nici cele mai elementare cunostinte de naming sau a auzit de marketing din reviste.

Iata cateva exemple: CristoCon Invest … e o firma care cica ar face acoperisuri (montaj si achizitie de materiale). Numele a fost dat de patron (care cred ca are un IQ cu o singura cifra) pentru ca a vazut filmul „Contele de Monte Cristo” si i-a placut atat de mult incat si-a botezat firma asa.

Ei bine clientii care isi pun acoperisuri nu au nici o legatura cu filmul in cauza si nici nu ar face vreo asociere intre Contele de Monte Cristo si acoperisuri.
Magazin-Centrale.ro este un nume de magazin on-line, care in mod evident vinde centrale termice. Numele magazinului are o logica daca ne gandim la optimizarea pentru motoare de cautare (SEO). Totusi pe piata mai sunt si Centrale-termice.ro, magazin-centrale-termice.ro, centrale-termice.com, centrale.ro, centrala-termica.ro etc.

Cum poti crea o campanie de comunicare pentru un magazin care are un nume extrem de apropiat ca al altor 10 concurenti? Nu poti.

Un alt exemplu este „Strategic Business Media”. Acesta trebuia sa fie numele unei firme de web design si web development. Nume este prost pentru ca nu spune nimic anume, nu ilustreaza nici un fel de beneficiu si in plus intra la categoria numelor sforaitoare cu pretentii de fitze corporatiste.

Compania in cauza a fost intr-un final botezata Vitality Media… suna ceva mai bine si are o logica (media de varsta a celor care lucreaza acolo este de 23 de ani). www.vitalitymedia.ro

Chiar daca un nume suna bine pentru patron sau pentru apropiatii acestuia nu inseamna ca este un nume bun.

Desigur mai exista categoria numelor care te induc in eroare. Adica din nume reiese o anumita activitate sau un anumit specific al companiei, iar realitatea este cu totul alta.

De exemplu:
– o agentie imobiliara se numeste „Don’t Invest”. – Primeste titlul de „Maxima blonda”.
– Firma RomSoft (detinatoarea brandului depozitul de calculatoare) vinde hardware si are sloganul „The hardware company”
– Firma Soft Rom (inteligent nume comparativ cu RomSoft) vinde birotica si consumabile.
PICANT este un nume extrem de bun pentru simplul motiv ca este usor de retinut si este foarte foarte diferit de alte nume ale companiilor similare. Dar sa nu ne laudam singuri J

Alegeti nume bune pentru firmele si ofertele voartre pentru a beneficia de unul dintre cele mai puternice instrumente in branding.

Mai multe despre branding pe 11 martie la Junior Brand. Detalii aici http://www.marketingforum.ro/training.php?art=Prima%20Pagina&id=14&url=Cursuri_Traininguri_Marketing_Vanzari_TRAINING_Junior_Brand.htm

Acest articol a fost publicat Monday, 16. February 2009 la ora 18:21 in categoria Gand PICANT, Naumofisme Extreme. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

1 Comment »

  1. Bravo pentru articol, citit cu placere 🙂

    Comment: Adrian – 14. September 2009 @ 5:25 pm

Leave a comment