Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Criza economica in comunicarea de marketing

Criza este asemeni campionatului mondial / European de fotbal, asemenea Olimpiadei, Craciunului sau oricarui „pretext” de comunicare.

Cand e campionat de fotbal, foarte multe comunicari de marketing sunt cumva legate de campionatul de fotbal. Vorba reclamei de la Sprite de vara trecuta „Acum ca are sau nu legatura cu fotbalul toate promotiile sunt despre fotbal” (parafraza). Similar cu Criza(rea) economica.

Daca ne uitam pe TV sau in ziare, chiar si on-line surprinzator multe  mesaje de marketing sunt despre criza, fie ca ceea ce ar trebui ele sa vanda  au sau nu legatura cu dificultatile economie. Avem „Vine criza cu valiza”, „treci recesiunea cu radio X” etc.

La fel cum marea majoritate a comunicarilor legate de fotbal (Craciun, Olimpiada etc.) sunt ipocrite, comunicarile care aduc vorba de criza sunt IPOCRITE. Pot sa inteleg un brand de bere ca face apel la fotbal fara sa fie ipocrit, mai ales daca este vorba de sponsorul echipei nationale sau sponsorul campionatului. Nu pot sa inteleg ce legatura are cu campionatul de fotbal un adeziv pentru faianta…
Pana si branduri care nu sunt adresate unor persoane cu un IQ format dintr-o singura cifra, apeleaza la „pretextul Criza”… una dintre televiziunile de stiri cu pretentii din Romania a apelat la „Criza” lansand site-ul LumeaInCriza.ro. Un post TV de stiri pertinent nu ar trebui sa faca apel la aceste artificii. Nu cred ca EuroNews are mai nou rubrica „Recesiunea Europeana”.

Nu toate comunicarile de marketing care fac apel la Criza sunt ipocrite. Poti accepta ca o banca spune ca apeland la abonamentul X imi voi reduce costurile cu tranzactiile bancare. Nu pot intelege ce legatura are criza cu o promotie la un ziar. Nu pot intelege de ce o banca imi comunica faptul ca acum am dobanda fixa pe toata perioada creditului… mai ales ca acum dobanda este gigantica.

Cred ca multi dintre cei care fac apel la criza aleg calea usoara. Gandesc 2-3 texte despre un „maret” beneficiu pe care il aduce un produs, il leaga cumva de criza si gata noul spot tv sau radio sau noua macheta pentru presa. It’s Bull SHIT.

Ma astept ca in viitor sa vad reclame la detergenti de WC-u care sa faca apela la criza: „Stim ca vrei sa faci economii, dar nu vrei sa puta in baie, asa ca am creat noul detergent BUDA_CURATA care este cu 2% mai ieftin decat alti detergenti si se vinde la bidon de 5 litri pe care sunt inscriptionate integrame.”

Pe piata de training sau de evenimente de afaceri au aparut produse legate de criza. Cum facem marketing pe timp de criza, cum facem management pe timp de criza, cum crestem vazarile pe timp de criza etc.

Nu am fost la astfel de evenimente, dar tind sa cred ca sunt Bull Shit pentru simplul motiv ca o criza economica de structura acesteia pe care o traim nu a mai avut loc de peste 75 de ani. Tind sa cred ca nu sunt foarte multi oameni care sa stie cum sa faca cele de mai sus.

In realitate Criza exista, dar CRIZAREA aferenta crizei nu face bine nimanui. Starea de panica si angoasa creata de mass media si de comunicarile de marketing despre criza nu ne vor ajuta sa iesim din ea. „Bani Exista, dar sunt speriati” spunea Dinu PATRICIU anul trecut. Credeti ca daca vom comunica „CRIZA CRIZA CRIZA” banii se vor relaxa si vor iesi la suprafata?

Credeti ca daca ii facem pe clientii nostri sa aiba nevroze, stari depresive si ii invitam sa isi taie venele pe lung, ei vor cumpara ceea ce vrem noi sa le vindem?

Si tot legat de criza azi am primit un fax de la unul dintre furnizorii nostri:

„Stimate Client (ma bucur enorm ca sunt client si sunt stimat)
Traim vremuri grele si pe fiecare dintre noi criza financiara ne afecteaza mai mult sau mai putin. De data aceasta a venit randul meu sa cad victima spiralei nenorocirilor din piata financiara. In acest sens, asa cum probabil cunosteai deja, contractasem o serie de credite de la Banca Xbank pe care le plateam luna de luna in mod regulat. Insa banca s-a trezit ca este in pierdere (…) si m-a anuntat ca incepand cu data de 01.03.2009 imi va dubla dobanda, (…) In aceasta situatie voi intra cel mai probabil in incapacitate de plata. Pentru a evita acest fenomen (…) te rog sa binevoiesti a-mi achita la zi intreaga suma datorata* pentru a putea plati cu anticipatie creditul si a scapa de povara amenintarii cu falimentul.”

Faxul se incheie cu formula „Cu deosebita stima si consideratie, la bine si la greu”.

*Nu avem de platit decat factura curenta primita odata cu faxul.

Aceasta comunicare este una legata de Criza, dar nu este ipocrita… este sincera, directa, personala si face apel la ceva despre care in valtoarea capitalista am uitat – SOLIDARITATE.

Crizati Cu Grija !
Sau mai bine aduceti vesti bune!

Ne vedem Marti 10 februarie la Intalnirea PICANTa sa vorbim despre vesti bune.

Acest articol a fost publicat Monday, 09. February 2009 la ora 16:43 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

1 Comment »

  1. ca e de BINE ca e de RAU … tot criza e de vina…
    Pe fondul crizei se cauta mai nou avantaje:
    … arhitectii vor avea mai mult timp pentru a pregati conceptele, iar calitatea constructiei de locuinte va creste pentru ca potentialii cumparatori se vor gandi de doua ori inainte sa achizitioneze un produs…
    … angajatii vor fi triati si vor ramane oamenii “multitasking”, care pot desfasura mai multe activitati deodata…
    … temperarea isteriei consumeriste; cu mai putini bani, adevarati sau virtuali, la dispozitie, vom fi impinsi la mai mult discernamant in cheltuirea lor…
    … trierea firmelor serioase, nu ne vom mai certa cu constructorii care ne-au facut un acoperis “provizoriu”.

    Traiasca criza!

    PS: a fost f ok brainstorming de astazi 🙂

    Comment: Natalia Ursu – 10. February 2009 @ 11:46 pm

Leave a comment