Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Vesti Bune in Marketing ?

Intr-un context economico-social in care mai toate vestile pe care le primim sunt proaste, as vrea sa vorbim despre vesti bune. Nu. Nu e un articol de bull sh*t-uri de gandire pozitiva.

Cum aduci vestea buna clientului tau ?

In primul rand ar trebui sa stii ce il intereseaza. Partea proasta este ca de cele mai multe ori nici macar clientul tau nu stie ce il intereseaza. Daca apelezi la cercetari de marketing, ele iti vor spune ca publicul tau vrea ceva in plus sau in minus fata de ce exista deja. Dar mirosul de levantica la un detergent de vase, nu va fi niciodata o veste cu adevarat buna.

EROARE!

Probabil ca unii marketeri de corporatie inerta se oripileaza cand citesc faptul ca cercetarile de marketing nu sunt cheia. Scuze … dar e adevarat.

Similar ce care „marketeaza” produse si servicii vor fi oripilati de ce scrie mai departe.

Deci: vestea buna pentru clientii tai nu o vei gasi daca asculti cercetarile de marketing (care au utilitatea lor, dar nu aici) si nici daca te concentrezi pe ultimii 2 P din mixul de marketing – distributie si comunicare (placement si promotion).

Din pacate enorm de multe firme din Romania si nu numai au un marketing bazat pe distributie si comunicare. Ele pot fi companii ok, marketerii de acolo probabil ca sunt competenti in ceea ce fac, dar niciodata nu vor aduce vesti cu adevarat bune clientilor lor.

EROARE din nou… Cum marketingul nu inseamna Promovarea produselor si impingerea lor catre consumator? Ba da… dar nu inseamna doar atat. Marketingul incepe de la primul P – PRODUS.

Pentru a putea aduce vestea buna clientilor tai trebuie sa ai control asupra produsului pe care il vinzi. Marketerii nu sunt ingineri sau chimisti sau experti financiari pentru a putea sa se implice 100% in dezvoltarea produsului, dar pot fi implicati in proiectarea caracteristicilor pe care le are produsul.

Deci unul din instrumentele grozave pe care o firma le are la dispozitie pentru a aduce vestea buna clientilor este Produsul.

Cand Google a fost lansat a fost al 12-lea motor de cautare… unde este avantajul de a fi primul? Nicaieri. Credeti ca publicul care utiliza motoare de cautare s-a gandit vreo secunda ca ar fi bine ca algoritmul de clasificare sa se bazeze, pe langa criteriile existente, si pe linkurile care duc catre o anumita pagina? Cu siguranta nu… Deci orice cercetare de marketing ar fi fost inutila. Dar Google s-a impus prin 3 caracteristici exceptionale la momentul lansarii sale: o mai relevanta clasificare a rezultatelor unei cautari, o viteza de cautare net superioara celorlalte motoare (la momentul lansarii sale) si o simplitate a interfetei de pentru utilizator dusa la extrem.

Al doilea instrument pe care il ai la dispozitie este P-ul nr 2 – PRETUL. Oricat s-ar spune ca deciziile de cumparare sunt emotionale si ca pretul este mai putin important, pretul conteaza.

Daca publicul tau nu sta pe un munte de bani, pretul este un element care chiar conteaza pentru consumatori. Stiu ca nu e cool sa vorbim despre pret, dar credeti-ma pretul chiar conteaza pentru clienti.

Sa luam exemplul Blue Air. Ce a fost extraordinar la Blue Air ? Nimic, exceptand pretul. Blue Air nu ofera pic de confort, zborurile sunt programate la ore aproape imposibile, foloseste in general aeroporturi mici situate la distante mari de orasul unde vrei sa ajungi etc. Dar pretul este foarte mic. De ce pretul mic a reprezentat o veste buna pentru clientii sai, in pofida tuturor celorlalte dezavantaje ? Pentru ca publicul pe care il viza Blue Air nu prea folosea zborul pentru transport.

Pentru ca nucleul dur al publicului tinta al Blue Air mergea cu autocarul, in conditii de confort, cel mai probabil, la fel de nesatisfacatoare. In momentul in care Blue Air a oferit transport aerian la un pret apropiat de cel al transportului cu autocarul a adus o veste extraordinara publicului sau.

Da. O calatorie „din poarta in poarta” cu Blue Air dureaza mai mult decat cu alte linii aeriene, pentru ca sunt folosite aeroporturi secundare unde de multe ori nu exista transport in comun parte a sistemului de transport in comun din oras. Deci probabil ca o calatorie din poarta in poarta cu Blue Air dureaza cu cel putin 50% mai mult decat daca ai apela la alta linie aeriana care sa nu fie „low cost”. Dar comparativ cu o calatorie cu autocarul sau trenul deja 2-3 ore in plus nu au nici o relevanta daca ne gandim ca o calatorie cu trenul sau autocarul ar dura 2-3 zile.

Deci… daca vrei sa aduci o veste cu adevarat buna clientilor tai, umbla la produs si / sau la pret. Sa nu cazi in capcana comunicarii pentru a aduce vesti bune.

O comunicare buna sau super buna pentru un produs mediocru nu reprezinta o veste buna. In cel mai fericit caz publicul tau va retine comunicarea si nu produsul. Hai recunoaste-ti ca ati retinut reclame haioase, dar habar nu aveti la ce erau.

Cum duce publicul nostru vestea buna mai departe? Simplu… daca vestea este cu adevarat buna si este transmisa nucleului dur de public tinta, acesta va da mai departe vestea.

Despre cine, cum si de ce da vestea mai departe vom povesti la intalnirea PICANTa din 10 februarie. Detalii AICI

Va asteptam si la Marketer Start – Training de bazele marketingului si comunicarii de marketing.

Acest articol a fost publicat Tuesday, 03. February 2009 la ora 12:35 in categoria Gand PICANT. Puteti urmari comentariile prin feed-ul RSS RSS-Feed. Aveti posibilitatea de a lasa un comentariu sau un Trackback de pe blogul dumneavoastra.

«  –  »

No Comments »

No comments yet.

Leave a comment