Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Concentrat de cunostinte PICANTe! Shoturi PICANT!

Friday, 27. February 2009 de Ioana ANESCU

Sub deviza: Ia-ti doza de marketing PICANT, am creat o serie de traininguri scurte, dar concentrate, de marketing, comunicare si branding!

Shoturile reprezinta un concept destinat tuturor celor care detin minime cunostinte de marketing si sunt interesati de structurarea unor informatii de baza, schimb de experienta si aplicatii practice. PICANT Shot este pentru toti cei care nu au foarte mult timp liber la dispozitie dar vor sa isi consolideze informatiile referitoare la marketing, branding si comunicare cu notiuni esentiale si actuale pe care orice specialist in domeniu trebuie sa le detina.
Trainingurile de tip Shot au durata de de 3 – 4 ore (intre orele 17 – 20.30) in care se combina notiuni si tehnici aplicabile si concepte, cu mini workshopuri interactive – pe principiul “mesei rotunde”. Un Shot cuprinde maxim 15 participanti.
Seria PICANT SHOT include trainingurile: Start Promo, Brand Intro, MK intro si MarkMix.

Primul Shot la care va invitam primavara aceasta este cel de Comunicare. Pentru ca stim ca aceasta activitate este pe cat de importanta pe atat de “amanata” in aceasta perioada. In prezent, activitatea de comunicare are de infruntat provocari importante, care necesita o viteza de reactie sporita din partea specialistilor. O comunicare eficienta , coerenta si continua asigura o legatura stabila cu clientii, ceea ce confera un pilon de construire a unui brand de incredere.
Start Promo este un training din seria Shoturilor, scurt, concentrat in informatii si interactiv. Se adreseaza tuturor celor care vor sa isi consolideze pragmatic si rapid cunostintele in domeniul comunicarii de marketing, prin intermediul unor informatii pertinente si actuale.

Vom trata, atat teoretic, cat si practic, teme precum:
• Scopul si Obiectivele comunicarii de marketing
• Principalele Tehnici de Comunicare de Marketing – Caracteristici si recomandari
o    Publicitate (advertising)
o    Promovarea Vanzarilor
o    Relatii Publice (PR)
o    Comunicare on-line
o    Marketing direct
o    Comunicare prin eveniment
• WorkShop – Proiectarea unei campanii de comunicare

Va asteptam la “degustare” pe data de 19 la Hotel Caro!

Imbogateste-te pe perioada crizei!

Monday, 23. February 2009 de Ioana ANESCU

Sau: ce sunt de fapt trainingurile si la ce folosesc ele!

Am inceput acest post plecand de la un citat care mi-a placut foarte mult, spus de Andy McIntyre: “Daca ai senzatia ca educatia e scumpa, incearca sa vezi cum e ignoranta”. Recesiunea economica este propice auto-dezvoltarii si instruirii pentru ca acestea reprezinta o avere personala incontestabila: banii vin si se duc…inteligenta si know-how-ul nu ni-l ia nimeni!

Motivul pentru care am scris acest post este ca in perioade de recesiune lumea ar trebui sa se concentreze pe autodezvoltare. In mod normal, atunci cand lumea are mai mult timp la dispozitie ar trebui sa se preocupe de lucrurile cu adevarat importante, printre care si dezvoltarea, consolidarea, perfectionarea cunostintelor si abilitatilor. Indiferent ca este vorba de profesie, dezvoltare personala, abilitati legate de interese extra-profesionale, educatia este “un lux” pe care toata lumea ar trebui sa si-l permita si sa-l ingaduie.

Un training este mai mult decat un proces de invatare; mai mult decat un simplu seminar sau curs, mai mult decat doar transmiterea unor informatii. De la un training participantii trebuie sa plece schimbati, cu mintea deschisa si idei (revolutionare, la modul optim). Trainingul inseamna motivare si inspiratie!

Trainingul depinde exclusiv de prestatia trainerului. Mai mult decat informatiile si continutul educational, trainingul asigura inspiratia prin intermediul trainerului. Acesta trebuie sa se impuna si de la el sa plece schimbarea. Atitudinea si experienta fac dintr-un trainer oarecare unul de succes. Si succesul se masoara prin gradul de schimbare a mentalitatii participantilor si prin gradul de implementare a tehnicilor invatate in decursul programului de formare. Impactul la nivel de participant trebuie sa fie inspirational. Asta este unul dintre motivele pentru care acesta forme de instruire sunt preferate celor clasice: Modelul trainerului.

Un training nu trebuie vazut ca fiind un cost, ci o investitie. Un training trebuie sa faca participantii sa vada dincolo de probleme … trebuie sa identifice solutiile si implicatia lor pe termen lung!

Un training are rolul de a prezenta lucrurile la modul cel mai realist. E vorba de experienta pura si practica, fara aiureli din carti fara aplicabilitate cat se poate de practica si pragmatica.

Iar daca pana acum trainingurile erau apanajul companiilor ca metoda de motivare si recompensare, in perioada actuala trainingurile vor fi apreciate tot mai mult  de “persoanele fizice”. Asadar, viziunea se schimba. Din ce in ce mai multi participanti auto-finantati vor deveni interesati de asistarea la acest tip de instruire.

Cum poate capata cineva mai multa incredere in sine, intr-un mediu in care zvonurile si vestile destabilizatoare sunt la ordinea zilei? Cum altfel decat de la practicieni reali, de la oameni cu experienta practica indelungata si mai ales de la oameni cu atitudine: atitudinea conteaza imens in modul cum se abordeaza o problema si cum se identifica solutiile.

De la un training, un participant trebuie sa plece imbogatit!

Nu te priva de un instrument de branding … NUMELE

Monday, 16. February 2009 de Nicolae NAUMOF

Daca nu revolutionati ceva, nu va alegeti nume care sunt „mai putin bune”. 

Marea majoritate a voastra stie deja ca am o pasiune pentru ceea ce in jargonul profesional se cheama „Naming” sau botezare …

De multe ori cand se infiinteaza o firma sau cand se alege numele pentru un produs, serviciu etc. se doreste un nume bun, dar in acelasi timp cei care se straduiesc sa il gaseasca spun ca de fapt nu conteaza asa de mult numele.

Au si nu au dreptate. Daca intri pe o piata virgina sau inventezi o categorie de produs poti sa ai ce nume vrei. De preferat ar fi sa ai un nume bun, dar poti sa ai si unul mai putin bun.

Avem zeci de exemple de nume care nu sunt „bune” in sensul alegerii lor, dar care au avut succes (brandurile care poarta respectivele nume au avut succes). Un astfel de nume este Harley-Davidson. In zilele noastre numele de motocicleta Stanescu – Karpov ar suna oribil si cel mai probabil ar fi un factor de esec. Dar in vremea in care a aparut numele de Harley-Davidson era ceva normal ca o companie sa primeasca numele fondatorilor. In plus motocicletele Harley-Davidson au impus noi standarde pe piata, ceea ce le-a permis sa fie ok sa nu aiba un nume prea profi.

Un exemplu mai recent este Amazon.com care, dupa cum stiti, este cea mai mare librarie on-line din lume. Amazon nu este un nume foarte bun, in sine. Da este usor de retinut, dar conotatiile Amazon nu au nici o legatura cu vanzarea de carte. Dar din nou, Amazon.com si-a permis luxul de a avea un nume mai putin bun pentru ca a revolutionat comertul cu carti.

Deci daca nu revolutionati ceva, nu va alegeti nume care sunt „mai putin bune”.

Numele unui brand este un instrument fantastic in construirea unui brand, in atragerea clientilor etc. Ganditi-va doar la carti, articole de ziar, filme, piese de teatru programe de studiu etc. In toate aceste categorii de oferta numele joaca un rol deosebit de important in formarea deciziei de cumparare si in alegerea dintre optiunile existente pe piata.

Multe dintre oferte (produse, servicii, companii etc.) primesc nume dupa cum ii place „sefului”. In aceasta situatie sansele cele mai mari le au numele proaste pentru ca de cele mai multe patronul nu are nici cele mai elementare cunostinte de naming sau a auzit de marketing din reviste.

Iata cateva exemple: CristoCon Invest … e o firma care cica ar face acoperisuri (montaj si achizitie de materiale). Numele a fost dat de patron (care cred ca are un IQ cu o singura cifra) pentru ca a vazut filmul „Contele de Monte Cristo” si i-a placut atat de mult incat si-a botezat firma asa.

Ei bine clientii care isi pun acoperisuri nu au nici o legatura cu filmul in cauza si nici nu ar face vreo asociere intre Contele de Monte Cristo si acoperisuri.
Magazin-Centrale.ro este un nume de magazin on-line, care in mod evident vinde centrale termice. Numele magazinului are o logica daca ne gandim la optimizarea pentru motoare de cautare (SEO). Totusi pe piata mai sunt si Centrale-termice.ro, magazin-centrale-termice.ro, centrale-termice.com, centrale.ro, centrala-termica.ro etc.

Cum poti crea o campanie de comunicare pentru un magazin care are un nume extrem de apropiat ca al altor 10 concurenti? Nu poti.

Un alt exemplu este „Strategic Business Media”. Acesta trebuia sa fie numele unei firme de web design si web development. Nume este prost pentru ca nu spune nimic anume, nu ilustreaza nici un fel de beneficiu si in plus intra la categoria numelor sforaitoare cu pretentii de fitze corporatiste.

Compania in cauza a fost intr-un final botezata Vitality Media… suna ceva mai bine si are o logica (media de varsta a celor care lucreaza acolo este de 23 de ani). www.vitalitymedia.ro

Chiar daca un nume suna bine pentru patron sau pentru apropiatii acestuia nu inseamna ca este un nume bun.

Desigur mai exista categoria numelor care te induc in eroare. Adica din nume reiese o anumita activitate sau un anumit specific al companiei, iar realitatea este cu totul alta.

De exemplu:
– o agentie imobiliara se numeste „Don’t Invest”. – Primeste titlul de „Maxima blonda”.
– Firma RomSoft (detinatoarea brandului depozitul de calculatoare) vinde hardware si are sloganul „The hardware company”
– Firma Soft Rom (inteligent nume comparativ cu RomSoft) vinde birotica si consumabile.
PICANT este un nume extrem de bun pentru simplul motiv ca este usor de retinut si este foarte foarte diferit de alte nume ale companiilor similare. Dar sa nu ne laudam singuri J

Alegeti nume bune pentru firmele si ofertele voartre pentru a beneficia de unul dintre cele mai puternice instrumente in branding.

Mai multe despre branding pe 11 martie la Junior Brand. Detalii aici http://www.marketingforum.ro/training.php?art=Prima%20Pagina&id=14&url=Cursuri_Traininguri_Marketing_Vanzari_TRAINING_Junior_Brand.htm

Vesti bune de la Intalnirea PICANTa!

Wednesday, 11. February 2009 de Ioana ANESCU

Pe principiul o imagine face cat 1000 de cuvinte, vom face o cronica in imagini a Intalnirii PICANTe de ieri! Multumim Georgianei pentru aparatul foto pus la dispozitie!

img_1745-medium.jpg    img_1747-medium.jpg

Publicul:

img_1750-medium.jpg

img_1751-medium.jpg

img_1753-medium.jpg

Apoi s-au incins discutiile:

img_1755-medium.jpg

img_1756-medium.jpg

img_1759-medium.jpg

img_1784-medium.jpg


Criza economica in comunicarea de marketing

Monday, 09. February 2009 de Nicolae NAUMOF

Criza este asemeni campionatului mondial / European de fotbal, asemenea Olimpiadei, Craciunului sau oricarui „pretext” de comunicare.

Cand e campionat de fotbal, foarte multe comunicari de marketing sunt cumva legate de campionatul de fotbal. Vorba reclamei de la Sprite de vara trecuta „Acum ca are sau nu legatura cu fotbalul toate promotiile sunt despre fotbal” (parafraza). Similar cu Criza(rea) economica.

Daca ne uitam pe TV sau in ziare, chiar si on-line surprinzator multe  mesaje de marketing sunt despre criza, fie ca ceea ce ar trebui ele sa vanda  au sau nu legatura cu dificultatile economie. Avem „Vine criza cu valiza”, „treci recesiunea cu radio X” etc.

La fel cum marea majoritate a comunicarilor legate de fotbal (Craciun, Olimpiada etc.) sunt ipocrite, comunicarile care aduc vorba de criza sunt IPOCRITE. Pot sa inteleg un brand de bere ca face apel la fotbal fara sa fie ipocrit, mai ales daca este vorba de sponsorul echipei nationale sau sponsorul campionatului. Nu pot sa inteleg ce legatura are cu campionatul de fotbal un adeziv pentru faianta…
Pana si branduri care nu sunt adresate unor persoane cu un IQ format dintr-o singura cifra, apeleaza la „pretextul Criza”… una dintre televiziunile de stiri cu pretentii din Romania a apelat la „Criza” lansand site-ul LumeaInCriza.ro. Un post TV de stiri pertinent nu ar trebui sa faca apel la aceste artificii. Nu cred ca EuroNews are mai nou rubrica „Recesiunea Europeana”.

Nu toate comunicarile de marketing care fac apel la Criza sunt ipocrite. Poti accepta ca o banca spune ca apeland la abonamentul X imi voi reduce costurile cu tranzactiile bancare. Nu pot intelege ce legatura are criza cu o promotie la un ziar. Nu pot intelege de ce o banca imi comunica faptul ca acum am dobanda fixa pe toata perioada creditului… mai ales ca acum dobanda este gigantica.

Cred ca multi dintre cei care fac apel la criza aleg calea usoara. Gandesc 2-3 texte despre un „maret” beneficiu pe care il aduce un produs, il leaga cumva de criza si gata noul spot tv sau radio sau noua macheta pentru presa. It’s Bull SHIT.

Ma astept ca in viitor sa vad reclame la detergenti de WC-u care sa faca apela la criza: „Stim ca vrei sa faci economii, dar nu vrei sa puta in baie, asa ca am creat noul detergent BUDA_CURATA care este cu 2% mai ieftin decat alti detergenti si se vinde la bidon de 5 litri pe care sunt inscriptionate integrame.”

Pe piata de training sau de evenimente de afaceri au aparut produse legate de criza. Cum facem marketing pe timp de criza, cum facem management pe timp de criza, cum crestem vazarile pe timp de criza etc.

Nu am fost la astfel de evenimente, dar tind sa cred ca sunt Bull Shit pentru simplul motiv ca o criza economica de structura acesteia pe care o traim nu a mai avut loc de peste 75 de ani. Tind sa cred ca nu sunt foarte multi oameni care sa stie cum sa faca cele de mai sus.

In realitate Criza exista, dar CRIZAREA aferenta crizei nu face bine nimanui. Starea de panica si angoasa creata de mass media si de comunicarile de marketing despre criza nu ne vor ajuta sa iesim din ea. „Bani Exista, dar sunt speriati” spunea Dinu PATRICIU anul trecut. Credeti ca daca vom comunica „CRIZA CRIZA CRIZA” banii se vor relaxa si vor iesi la suprafata?

Credeti ca daca ii facem pe clientii nostri sa aiba nevroze, stari depresive si ii invitam sa isi taie venele pe lung, ei vor cumpara ceea ce vrem noi sa le vindem?

Si tot legat de criza azi am primit un fax de la unul dintre furnizorii nostri:

„Stimate Client (ma bucur enorm ca sunt client si sunt stimat)
Traim vremuri grele si pe fiecare dintre noi criza financiara ne afecteaza mai mult sau mai putin. De data aceasta a venit randul meu sa cad victima spiralei nenorocirilor din piata financiara. In acest sens, asa cum probabil cunosteai deja, contractasem o serie de credite de la Banca Xbank pe care le plateam luna de luna in mod regulat. Insa banca s-a trezit ca este in pierdere (…) si m-a anuntat ca incepand cu data de 01.03.2009 imi va dubla dobanda, (…) In aceasta situatie voi intra cel mai probabil in incapacitate de plata. Pentru a evita acest fenomen (…) te rog sa binevoiesti a-mi achita la zi intreaga suma datorata* pentru a putea plati cu anticipatie creditul si a scapa de povara amenintarii cu falimentul.”

Faxul se incheie cu formula „Cu deosebita stima si consideratie, la bine si la greu”.

*Nu avem de platit decat factura curenta primita odata cu faxul.

Aceasta comunicare este una legata de Criza, dar nu este ipocrita… este sincera, directa, personala si face apel la ceva despre care in valtoarea capitalista am uitat – SOLIDARITATE.

Crizati Cu Grija !
Sau mai bine aduceti vesti bune!

Ne vedem Marti 10 februarie la Intalnirea PICANTa sa vorbim despre vesti bune.

Vesti Bune in Marketing ?

Tuesday, 03. February 2009 de Nicolae NAUMOF

Intr-un context economico-social in care mai toate vestile pe care le primim sunt proaste, as vrea sa vorbim despre vesti bune. Nu. Nu e un articol de bull sh*t-uri de gandire pozitiva.

Cum aduci vestea buna clientului tau ?

In primul rand ar trebui sa stii ce il intereseaza. Partea proasta este ca de cele mai multe ori nici macar clientul tau nu stie ce il intereseaza. Daca apelezi la cercetari de marketing, ele iti vor spune ca publicul tau vrea ceva in plus sau in minus fata de ce exista deja. Dar mirosul de levantica la un detergent de vase, nu va fi niciodata o veste cu adevarat buna.

EROARE!

Probabil ca unii marketeri de corporatie inerta se oripileaza cand citesc faptul ca cercetarile de marketing nu sunt cheia. Scuze … dar e adevarat.

Similar ce care „marketeaza” produse si servicii vor fi oripilati de ce scrie mai departe.

Deci: vestea buna pentru clientii tai nu o vei gasi daca asculti cercetarile de marketing (care au utilitatea lor, dar nu aici) si nici daca te concentrezi pe ultimii 2 P din mixul de marketing – distributie si comunicare (placement si promotion).

Din pacate enorm de multe firme din Romania si nu numai au un marketing bazat pe distributie si comunicare. Ele pot fi companii ok, marketerii de acolo probabil ca sunt competenti in ceea ce fac, dar niciodata nu vor aduce vesti cu adevarat bune clientilor lor.

EROARE din nou… Cum marketingul nu inseamna Promovarea produselor si impingerea lor catre consumator? Ba da… dar nu inseamna doar atat. Marketingul incepe de la primul P – PRODUS.

Pentru a putea aduce vestea buna clientilor tai trebuie sa ai control asupra produsului pe care il vinzi. Marketerii nu sunt ingineri sau chimisti sau experti financiari pentru a putea sa se implice 100% in dezvoltarea produsului, dar pot fi implicati in proiectarea caracteristicilor pe care le are produsul.

Deci unul din instrumentele grozave pe care o firma le are la dispozitie pentru a aduce vestea buna clientilor este Produsul.

Cand Google a fost lansat a fost al 12-lea motor de cautare… unde este avantajul de a fi primul? Nicaieri. Credeti ca publicul care utiliza motoare de cautare s-a gandit vreo secunda ca ar fi bine ca algoritmul de clasificare sa se bazeze, pe langa criteriile existente, si pe linkurile care duc catre o anumita pagina? Cu siguranta nu… Deci orice cercetare de marketing ar fi fost inutila. Dar Google s-a impus prin 3 caracteristici exceptionale la momentul lansarii sale: o mai relevanta clasificare a rezultatelor unei cautari, o viteza de cautare net superioara celorlalte motoare (la momentul lansarii sale) si o simplitate a interfetei de pentru utilizator dusa la extrem.

Al doilea instrument pe care il ai la dispozitie este P-ul nr 2 – PRETUL. Oricat s-ar spune ca deciziile de cumparare sunt emotionale si ca pretul este mai putin important, pretul conteaza.

Daca publicul tau nu sta pe un munte de bani, pretul este un element care chiar conteaza pentru consumatori. Stiu ca nu e cool sa vorbim despre pret, dar credeti-ma pretul chiar conteaza pentru clienti.

Sa luam exemplul Blue Air. Ce a fost extraordinar la Blue Air ? Nimic, exceptand pretul. Blue Air nu ofera pic de confort, zborurile sunt programate la ore aproape imposibile, foloseste in general aeroporturi mici situate la distante mari de orasul unde vrei sa ajungi etc. Dar pretul este foarte mic. De ce pretul mic a reprezentat o veste buna pentru clientii sai, in pofida tuturor celorlalte dezavantaje ? Pentru ca publicul pe care il viza Blue Air nu prea folosea zborul pentru transport.

Pentru ca nucleul dur al publicului tinta al Blue Air mergea cu autocarul, in conditii de confort, cel mai probabil, la fel de nesatisfacatoare. In momentul in care Blue Air a oferit transport aerian la un pret apropiat de cel al transportului cu autocarul a adus o veste extraordinara publicului sau.

Da. O calatorie „din poarta in poarta” cu Blue Air dureaza mai mult decat cu alte linii aeriene, pentru ca sunt folosite aeroporturi secundare unde de multe ori nu exista transport in comun parte a sistemului de transport in comun din oras. Deci probabil ca o calatorie din poarta in poarta cu Blue Air dureaza cu cel putin 50% mai mult decat daca ai apela la alta linie aeriana care sa nu fie „low cost”. Dar comparativ cu o calatorie cu autocarul sau trenul deja 2-3 ore in plus nu au nici o relevanta daca ne gandim ca o calatorie cu trenul sau autocarul ar dura 2-3 zile.

Deci… daca vrei sa aduci o veste cu adevarat buna clientilor tai, umbla la produs si / sau la pret. Sa nu cazi in capcana comunicarii pentru a aduce vesti bune.

O comunicare buna sau super buna pentru un produs mediocru nu reprezinta o veste buna. In cel mai fericit caz publicul tau va retine comunicarea si nu produsul. Hai recunoaste-ti ca ati retinut reclame haioase, dar habar nu aveti la ce erau.

Cum duce publicul nostru vestea buna mai departe? Simplu… daca vestea este cu adevarat buna si este transmisa nucleului dur de public tinta, acesta va da mai departe vestea.

Despre cine, cum si de ce da vestea mai departe vom povesti la intalnirea PICANTa din 10 februarie. Detalii AICI

Va asteptam si la Marketer Start – Training de bazele marketingului si comunicarii de marketing.