Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

Arme de distrugere in masa Lacomia, Frica, Dezinformarea …

Monday, 24. November 2008 de Nicolae NAUMOF

Faithless are o melodie superba „Mass Distruction”.  

Acum in timpurile „crizei economice” aceasta melodie are o semnificatie si mai profunda decat atunci cand a fost lansata.   Lacomia este o arma de distrugere in masa – marea majoritate a problemelor crizei economice provine din lacomia corporatiilor si din lacomia (mai mult sau mai putin indusa) consumatorilor.    

Lacomia de a avea mai mult, mai nou, mai performant, mai multi bani, haine mai scumpe, de a avea 20 de perechi de pantofi, masini mai mari, case luxoase etc.

Toate au dus la consumul viitorului. Creditarea in esenta sa inseamna devansarea consumului – consumi inainte de a avea banii sa cumperi ceva.

Creditarea are o logica reala in momentul in care se refera la investitii rentabile.

Aici nu ma refer doar la companii care investesc, ci si la oamenii care isi cumpara o locuinta, un automobil etc.  Toate creditarile au logica atata timp cat investitiile sunt rentabile.

Telefonul de 600 de euro folosit pentru a da bipuri si a scrie SMS-uri in retea ca’s gratuite nu este o investitie rentabila. 

Vanitatea normala amplificata de comunicarea de marketing si de societatea capitalista au dus la consumul viitorului pentru lucruri inutile in esenta lor. 

Cu cat ne consumam viitorul mai mult, cu atat nota de plata finala va fi mai mare si mai usturatoare.

Desi nu ne vine sa credem… viitorul vine si vine peste noi mai repede decat ne-am dori. 

Dezinformarea este o arma de distrugere in masa – prea multi oameni s-au inhamat la credite in necunostina de cauza.

Bancile nu sunt vinovate pentru ca tzelul lor extrem de pragmatic este sa faca profit. In schimb autoritatile statului nu au facut nimic nici macar pentru a informa ce inseamna DAE sau ce inseamna costul creditului etc.   

Cresterea economica a Romaniei din ultimii 9 ani i-a facut pe multi sa creada ca ritmurile de crestere se vor mentine, ca in fiecare an salariile vor creste cu 10-25% in medie. 

Deficitul de forta de munca a dus la o crestere accelerata a salariilor si asta a determinat un optimism absolut irational.

Dezinformarea prin discursuri publice de genul „Economia duduie” (care apartin ultimilor 2 prim ministri – Adrian Nastase si Calin Tariceanu) nu fac altceva decat sa arunce praf in ochii poporului care se inrobeste in credite si in consum dominat de vanitate.   

Lacomia companiilor si lacomia vanitoasa a consumatorilor dublata de dezinformare au dus la o crestere a preturilor care sfideaza logica. Dar pana la urma prost nu e ala care cere, ci ala care da. 

Frica este o arma de distrugere in masa.

Tineti minte cum acum 5 –6 ani pe toate posturile TV la toate jurnalele apareau obsesiv stiri despre terorism si despre Al-Quaida?  

Acum 2-3 ani apareau obsesiv stiri despre Gripa aviara – pandemia de gripa. 

Acum apar obsesiv stiri despre criza financiara, criza economica.  Toate sunt menite sa induca teama.

Desi nu s-a demonstrat, eu cred ca ca in spatele stirilor cu terorism si cu gripa aviara au fost niste minti ascutite care au generat psihozele mondiale pentru beneficii ale „unor grupuri de interese”. 

Ma intreb cine e in spatele paranoiei crizei economice… 

Situatia nu e roz in profunzimea ei. In acelasi timp suntem pe timp de pace, nu s-au intamplat dezastre naturale, nu suntem loviti de ciuma sau de alta epidemie odioasa.  

Au fost si vremuri mai grele pe care romanii le-au trecut cu bine.  

Am ajuns sa vorbim cu prietenii despre criza in loc sa vorbim de ceea ce chiar ne leaga ca prieteni.

In loc de „te iubesc” – „vine criza”. 

Iata cum nici macar nu e nevoie sa pornesti un razboi pentru a folosi arme de distrugere in masa…    Ceea ce este cel mai tragic este ca am uitat ce ne face sa ne trezim dimineata si sa castigam bani.  

Un zambet nu costa

Un sarut nu costa

Sa bei un pahar de vin cu parintii nu costa mult

Sa joci un sah cu un prieten nu costa

Sa incingi un gratar cu gasca nu costa mult

Sa iubesti nu costaSa faci dragoste nu costa

Sa alergi descult in ploaie nu costa

Sa faci un cadou nu trebuie sa coste mult … conteaza gestul si cum faci acel cadou. 

 Lista ar putea continua…… 

Angajat sau Antreprenor?

Monday, 17. November 2008 de Ioana ANESCU

Cateodata  lumea ma intreaba care e cea mai buna varianta pentru parcursul profesional al unei persoane? Sa fie angajat sau sa inceapa o afacere pe cont propriu?Incerc sa raspund acestei intrebari prin intermediul acestui post.

Poate ca in tonul articolului veti simti o unda de subiectivism in directia antreprenoriatului dar … asta este : defect profesional !

In ambele situatii exista, in mod evident, si avantaje si dezavantaje. In primul rand pentru a fi antreprenor trebuie sa fii facut pentru asa ceva – si, de ce sa nu vorbim pe sleau – trebuie sa ai si o situatie (materiala, financiara etc. ) care sa iti permita niste riscuri de genul antreprenoriatului.

Eu cred ca antreprenoriatul e mai dificil si comporta un grad mare de risc. Dar esti stapan pe timpul si activitatile tale! Nu sta nimeni pe capul tau, nu te streseaza cu proceduri, rapoarte si reguli.

Ai avantajul ca tu esti singurul care isi tine socoteala.  Stii foarte bine ca iti poti desfasura activitatea de oriunde daca domeniul iti permite; important este ce faci si cum faci nu unde faci! Esti singurul care stabileste mersul afacerii…cand accelerezi si cand o lasi mai moale! Avantajul flexibilitatii este incontestabil.

Tu esti cel care isi seteaza limite, obiective si termene limita. Esti trup si suflet implicat in afacerea ta! Stii unde si incotro te indrepti…si esti in masura de a-i modifica traiectoria mult mai repede daca situatia o cere – in special in cadrul afacerilor mici (spre deosebire de cazul cand esti angajat).

Esti implicat in toate activitatile, ca un mic zeu polivalent – pana la urma nu ai cum altfel: esti de toate – de la secretara, sofer, curier, executor, lider etc. Ceea ce te ajuta sa te dezvolti mai mult decat orice scoala! Sa vezi o afacere in ansamblul ei si sa o cresti este ca si cum ai vedea fiecare mecanism dintr-un motor si apoi motorul per total la lucru. Ai o cu totul alta perspectiva asupra afacerilor, asupra mediului de business si a mersului lucrurilor intr-o companie! Cresti foarte mult din punct de vedere profesional. Si cred ca toti cei care sunt antreprenori sau au incercat sa faca ceva pe cont propriu (chiar daca poate nu au reusit) sunt persoane extrem de valoroase!

Pe de alta parte, exista si dezavantaje: cum ar fi riscul sa uiti sa delegi. Daca afacerea creste, si este nevoie de noi angajati (ca doar nu esti robot si in plus se presupune ca mai ai si o viata extra-profesionala – cel putin asa ar fi ideal!) esti in pericol de a-i subestima! Ai mereu senzatia ca nu fac lucrurile asa de bine cum le-ai face tu sau ca nu isi dau interesul . Ceea ce partial poate fi adevarat. Dar, daca tot i-ai ales (si, avand in vedere ca e afacerea ta, esti mult mai critic in alegerea angajatilor) incearca sa stabilesti anumite proceduri si, de ce nu, sa ai si incredere in capacitatile lor.

Din pacate (sau fericire ) odata invatat “liber” nu prea mai poti sa te intorci in sistem!

Un alt dezavantaj este o oarecare nesiguranta a zilei de maine (si aici iar este valabil preponderent in cazul afacerilor mici).

Pe de alta parte, poti ajunge la un moment dat sa te intrebi daca merita ceea ce faci. Tot stresul de a tine in mana o afacere – oricat de mica ar fi – toata agitatia, timpul furat prietenilor sau familiei pentru a asigura bunul mers al afacerii, toate astea te seaca, te obosesc si te pot face sa pierzi din vedere obiectivele pe care ti le-ai setat. Si cel mai rau este sa ajungi peste cativa ani sa regreti pasul facut in antreprenoriat si a iti pierzi increderea in tine! Cum spuneam – sunt oameni facuti pentru asta si oameni care prefera sa fie angajati.

De ce angajat? Pai e simplu: in primul rand responsabilitatile sunt mai mici (nu chiar in toate cazurile, dar in cele mai multe – mai ales la niveluri de entry si middle; nu ai in mana registre, bugetele firmei, aspectele legislative…si intreaga viata a firmei, daca nu esti contabil sau Director Financiar). Ai siguranta zilei de maine – mai ales daca iti dai un minim interes fata de munca pe are o depui in firma.

Poti dispune de formare si dezvoltare profesionala mult mai usor decat in cazul antreprenorului – in special daca lucrezi in companii medii si mari, companii care dau dovada de ceva interes fata de oameni.

Ca angajat esti parte a unei structuri mai mult sau mai putin organizata – insa poti vedea cum se desfasoara lucrurile – activitati de comunicare interna sau externa, ce e bine, ce e rau, cum se iau masuri, cum se implementeaza anumite tehnici, proceduri, campanii etc. De aceea, eu cred ca, inainte sa te hotarasti sa mergi pe cont propriu, e bine sa ai o minima experienta intr-o organizatie – fie si doar o practica din timpul facultatii (asadar dragi studenti tratati mai cu seriozitate practicile! ). Iti da o alta viziune asupra afacerii!

Dar, cum nicaieri nu curge lapte si miere, si ca angajat exista dezavantaje. Cum ar fi: programul – care de multe ori nu dureaza 8 ore (fie din cauza dezorganizarii personale, fie din cauza suprasolicitarii, fie din cauza intarzierii prin alte departamente cu care colaborezi ) si care iti face dificila rezolvarea unor probleme de ordin personal de cele mai multe ori – in special cele care au legatura cu domenii in care programul se termina la ora 5 – 6 (banca, medic etc.). Si de aici apare primul sambure de frustrare si nemultumire!

Un alt dezavantaj este cel al libertatii ingradite! Nu ai atata flexibilitate, atata libertate de actiune si de cele mai multe ori deciziile se iau foarte greu ceea ce duce la nemultumire si demotivare.

In multe companii exista o supra – supraveghere. Si de aici apare perceptia lipsei de incredere a managementului in potentialul si capacitatea angajatilor.

Dezacordul cu managementul – de obicei continuu –  este o surse de discomfort si nemultumire. Iar lipsa de comunicare (indiferent de care parte este blocata) este grava pentru bunul mers al companiei! Din pacate – daca esti angajat trebuie sa faci fata si sa rezolvi, de cele mai multe ori, si aceste probleme!

In incheiere, atat angajarea cat si antreprenoriatul se potrivesc in functie de personalitate si fel de a fi!
Antreprenoriatul nu te face un om mai bun! Ba din contra cateodata ! La fel cum nici faptul ca esti angajat nu inseamna ca nu esti o persoana valoroasa! Fiecare isi alege ce i se potriveste! Fiecare isi alege drumul pe care considera ca va intalni cele mai multe satisfactii!

Sunt multe de discutat si de combatut pe aceasta tema…asa ca astept comentariile voastre!

Mult Succes in tot ceea ce faceti si o saptamana excelenta!

Fa un cadou PICANT :)

Sunday, 16. November 2008 de Nicolae NAUMOF

Un Tricou din Coectia STIL PICANT poate fi un cadou haios, chiar daca e cu maneca scurta 🙂

http://www.marketingforum.ro/Stil_PICANT/index.html

Capitalism de criza cu iz de Dambovita imediat dupa deversarea canalizarii Bucuresti

Tuesday, 11. November 2008 de Nicolae NAUMOF

La fel cum exista imbogatiti de razboi acum exista si clasa imbogatitilor de criza. E vorba de niste oameni care nu au nici cea mai vaga urma de bun simt in afaceri.

Saptamana trecuta am auzit o stire cum ca in perioada sarbatorilor de iarna vor creste preturile la alimente cu aproximativ 20%. Nimic nou, desi nu e nimic normal. Totusi aceasta stire a fost dublata de o declaratie a unui domn care este presedinte la o asociatie a producatorilor sau procesatorilor de alimente (nu am retinut exact, dar nici nu e foarte important). Declaratia suna ceva de genul desi nu exista nici o explicatie a cresterii preturilor, mai ales ca in tarile din Europa de Vest preturile la alimente scad de sarbatori, preturile vor creste pentru ca romanii nu se uita la bani cand vine vorba de cumparaturile pentru masa de sarbatori.

Ca tactica de afaceri este normal sa se intample asa, cel putin in capitalismul nostru tanar. Nu am gasit inca o afacere care sa nu vrea sa scoata maximum de bani posibil.

Pe de alta parte ca presedinte al unei asociatii patronale din domeniu sa dai o astfel de decalaratie public este echivalentul injuratului de mama la adresa clientilor si consumatorilor tai.

Este ca si cand ai spune clientilor tai „Sunteti niste prosti ca platiti oricat cerem noi, Fraierilor!”.

O alta dovada de inteligenta de afaceri sora cu nesimtirea este cresterea preturilor la alte produse si servicii. Primii ar fi cei din imobiliare. Au aparut saptamanile trecute in mass media declaratii ale unor dezvoltatori imobiliari care au decis sa creasca preturile pentru a isi putea acoperi costurile.

In contextul unei piete care scade ca volum si care este in prima linie a victimelor crizei financiare, normal este sa scazi pretul pentru a lichida investitia, pentru a putea finaliza o investitie care in caz de nefinalizare inseamna milioane de belele.

Dar, nu, dezvoltatorii cresc preturile pentru vezi doamne ei au costrui si marje de profit la care nu renunta. Doresc sincer dezvoltatorilor imobiliari care au facut avere pe seama unor oameni disperati si indatorati pe 30 de ani pentru 2 camere sa ajunga sa vanda in pierdere! Sa se mai intoarca roata, daca tot nu stiu sa faca afaceri.

Un alt exemplu de capitalism cu iz de Dambovita imediat dupa deversarea canalizarii Bucuresti este majorarea preturilor de la Comunicatedepresa.ro – Expusa pe larg la mine pe blog – pe principiul oferim mai putin si cerem mai multi bani pentru ca putem! Cat despre clientii fideli… ce putem spune da-i dracului sa plateasca mai mult ca si asa sunt „dependenti”.

Tot la seria gandire din statie de epurare este si publicitatea mincinoasa facuta de acelasi serviciu prin care in oferta se garanteaza un anumit standard al serviciilor, care nu este atins, iar reprezentantii prestatorului raspund cu nonsalanta ca „aproape niciodata” nu se atinge standardul respectiv.

Totata lumea vorbeste de criza, de recesiune, care momentan in Romania este mai mult panica decat criza propriuzisa, si totusi apar diversi care se comporta de parca ar fi intr-o economie care se intinde precum cascavalul topit.

De politicienii nostri care hotarasc cheltuieli bugetare pe consum (salarii) fara sa isi puna problema de unde vor scoate banii, fara sa isi puna problema ca nu poti oferi cresteri de 50% la toata lumea, ca nu poti oferi cresteri de salarii de 50% in plus fara sa ceri performanta si pe bune cu evaluari reale nu evaluari facute la piscoturi si cafele. Plus toti economistii, in frunte cu Guvernatorul Bancii Nationale, recomanda prudenta si orientarea cheltuielilor catre investitii nu catre consum. Dar, nu, ei sunt mai presus de logica, mai presus de realitatea care intr-un viitor apropiat ne va lovi in ochi.

Din pacate noi Romanii suntem inca sub imperiul unui capitalism construit in gandirea unor bishnitzari care acum 20 de ani vindeau blugi si Kent in cotloanele Lipscaniului.

Ce-aduce iarna la PICANT!

Thursday, 06. November 2008 de Ioana ANESCU

Pana sa ne bucuram de cadouri, vacanta si relaxare, mai avem programate cateva traininguri in perioada noiembrie- decembrie:

13 – 14 noiembrie – BRAND PROMO – unde eu si Nick prezentam notiuni esentiale de branding si comunicare de brand.

18 noiembrie – PROJECT MARKETEAM – este un nou training sustinut de Florina, training ce vizeaza imbunatatirea comunicarii in cadrul echipelor mixte, implicate in proiecte de marketing, sau in campanii de marketing si comunicare.

27 – 28 noiembrie – (W)iSell –  Liviu ne invata cum sa ne pregatim magazinul online pentru iarna – intr-o editie speciala iSell!

4 – 5 decembrie – Event’or – Asa cum ne-am obisnuit, in ajun de data asta, “Mos” Nicolae vine cu trainingul de organizatori de evenimente de afaceri

4 -5 decembrie – 2B Marketing – Strategii de marketing aplicate in mediul B2B, tinand cont de particularitatile sale.

10 decembrie – Junior Brand

12 decembrie – Advanced Exhibiting

Nu uitati de Tricourile PICANT – tocmai bune de facut cadou…iute!

Si mai avem 2 Intalniri PICANTe – dintre care una va fi sub forma de Petrecere de Craciun…adica ne intalnim cu scopul de a ne delecta la o cana de vin fiert…nu cu chilli ci cu scortisoara!

Va asteptam!

E timpul sa facem marketing pe bune

Tuesday, 04. November 2008 de Nicolae NAUMOF

Criza economica de care toata lumea vorbeste si care atinge Romania indiferent ce ar spune diversi politicieni sau specialisti de cafenea duce la o situatie noua in Romania ultimilor 10 ani. Apare nevoia acuta de marketing pe bune.

Daca din 1999 pana acum piata a tot crescut si s-a facut loc cam pentru toata lumea, pentru 2009 previziunea de crestere este una mai mult retinuta decat optimista. Piata din Romania a fost caracterizata din 1990 si pana in prezent de existenta unor nevoi acute cum ar fi deficitul de 1 milion de locuinte identificat la recensamantul din 2003, un grad foarte scazut de motorizare din 1990 si pana in prezent etc.

Toate aceste nevoi au devenit din 1999 solvabile din ce in ce mai mult, iar dupa 2002-2003 prin accesul usor la creditare solvabilitatea nevoilor a crescut intr-un ritm mult mai puternic.

Poate ceea ce scriu eu aici suna a limba de lemn… pe romaneste nevoia s-a transformat in cerere si toate pietele au crescut de la electrocasnice la automobile, turism, imobiliare etc.

O mare parte din aceste cresteri ale diverselor piete se vor tempera puternic sau chiar vor disparea. Vom ajunge in sfarsit la o situatie de echilibru relativ intre cerere si oferta.

Potentialul de crestere nu va disparea deoarece exista in continuare „o cantitate mare de nevoi nesatisfacute”. Totusi nu se va mai putea vinde orice la orice pret – exemplu edificator: piata de imobiliare.

Daca stam bine sa ne gandim acum este momentul in care se vede cel mai bine nevoia de marketing. Intr-o piata in crestere naturala si cu o cerere mai mare decat oferta actiunile de marketing nu trebuie sa fie unele sofisticate sau rafinate.

Produsele scoase la vanzare nu indeplinesc de multe ori solicitarile clientilor, distributia nu este foarte dezvoltata, preturile sunt enorme, iar comunicarea atinge uneori cote penibile.

Acum cand pietele se stabilizeaza este nevoie de marketing profesionist si sofisticat. E timpul sa vedem ce vor cu adevarat clientii nostri, e timpul sa vedem cat de buni sunt concurentii, e timpul sa mai umblam pe la preturi si in sens descendent, sa avem strategii de afaceri si de marketing sa vedem ce si cum comunicam.

E cazul sa coordonam si sa sincronizam actiunile de marketing sa verificam daca oamenii care vand in magazin se comporta in concordanta cu ceea ce este in campania TV si sa nu mai facem bannere on-line care duc in pagina de stiri a site-ului companiei.

De acum inainte clientii vor deveni mai exigenti, isi vor verifica de 2 – 3 ori buzunarul inainte sa il goleasca. Banii vor deveni din ce in ce mai pretiosi.

Amatorii in marketing si managerii care cred ca marketingul e fata care face fluturasi si promotionale si cafea isi vor duce afacerile de rapa.

Amatorii care isi vor taia bugetele de marketing vor crea premisele esecului. Costurile in sine nu e obligatoriu sa fie reduse, ci banii cheltuiti sa fie dati pe elemente care chiar aduc rezultate.

E timpul sa facem marketing pe bune!