Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

De ce e buna gandirea de Marketing!?

Tuesday, 29. July 2008 de Ioana ANESCU

Din categoria demersurilor de resurse umane gandite bine si implementate prost,  azi ma voi gandi (PICANT) si voi incerca sa explic de ce este bine ca departamentul de resurse umane sa isi mai aduca aminte si sa mai stea de vorba, din cand in cand,  si cu departamentul de marketing sau comunicare atunci cand deruleaza diverse proiecte interne.

Exemplu concret: exista in multe companii obiceiul, nevoia, initiativa etc de a studia ce fel de cultura organizationala predomina! In ce tipar se incadreaza! Demers bun fara indoiala! Laudabil! Insa nu actiunea in sine face obiectul postului prezent ci modul in care se face comunicarea din partea managmentului si departamentului de HR catre angajati.

Sunt rare cazurile in care un asemenea demers pleaca de la HR. In general managementul este cel care da tonul – si HR-ul executa. Punerea in executie fata de angajati insa lasa de dorit in cele mai multe cazuri. Asta este motivul pentru care eu consider ca managerii de HR trebuie sa stie si marketing si comunicare.  Altfel spus, trebuie sa aiba o gandire de marketing. Sau macar initiativa de a cere ajutor departamentului de marketing si/sau comunicare.

Problema apare in momentul comunicarii catre angajati. Misterul este, de ce HR-ul nu colaboreaza cu departamentul de comunicare? Ok . Esti manager de HR ai o multime de chestii de facut….dar poate de asta exista un departament de comunicare – sa fie interfata si sa asigure transmiterea unui mesaj corect catre angajati. Sa poata livra mesajul astfel incat angajatii sa aiba o atitudine constructiva, sa inteleaga efectele si cum ii va ajuta pe ei ai departe acest demers. O instiintare seaca de tipul “veniti in sala de conferinta la ora X…prezenta obligatorie; semnat X de la dept de HR” genereaza reticenta, “caterinca” neimplicare, blazare – evident efectul contrar decat cel scontat! Ce-ar fi daca, resursele umane s-ar baza pe creativitatea si pe tehnicile de seductie pe care marketingul si comunicarea le folosesc pentru a atrage clienti!? Nu credeti ca ar fi mai bine!? Bineinteles ca da…se aplica la fel de bine si fata de angajati!   

Am mai observat, cu stupoare, ca lumea este inca reticenta fata de subiectul culturii organizationale si in general fata de orice poate veni din directia departamentului de HR. Glume referitoare la nepotrivirea cu cultura orgnizationala – ceea ce ar duce sigur la concediere, scaderea salariului, vanarea oamenilor dupa raspunsuri si altele, par suficient de nelalocul lor pentru a genera necesitatea unor actiuni anterioare de comunicare catre angajati. Chiar si facute in spirit de gluma. Multi inca nu inteleg si nu au rabdare cu astfel de actiuni intreprinse de resurse umane. “Eh…e doar trendy!”.

Dupa incheierea intalnirii si completarii chestionarelor tot nu este clar ce se intampla mai departe cu rezultatele si profilul. Cu ce va ajuta asta la buna desfasurare a activitatii in cadrul companiei? Vor dormi mai linistiti noaptea? Vor veni mai zambitori la servici? Se vor lua masuri in concordanta cu ceea ce s-a identificat ca si cultura organizationala?

Si atunci ma intreb…cui ii revine rolul de educare si informare a angajatilor? Cine ar trebui sa temepereze astfel de manifestari si sa impiedice aparitia unor astfel de idei? Multi inca nu au rabdare si nu inteleg utilitatea demersurilor dept de HR – dar oare e cineva care sa le explice? Nu e nevoie de un post special creat pentru asta, nu trebuie sa angajati pe cineva nou…doar sa incurajati sau sa sustineti comunicarea si colaborarea marketing – resurse umane.

Daca departamentul de marketing si resurse umane ar colabora si ar incerca sa puna in aplicare gandirea de marketing orientata catre angajati, ar reusi sa “vanda” activitatea de marketing si Resurse Umane, creind un concept mai “relaxat”,  menit sa entuziasmeze si sa determine o atitudine constructiva, care sa puna in umbra obligativitatea participarii  dar care ar genera proactivitate si aderare si ar estompa resentimentele fata de tot ceea ce provine din directia “resurse umane”.

Tema de gandire…PICANTa!

Party 1 An PICANT!

Friday, 25. July 2008 de Ioana ANESCU

Nu mai povestesc despre ce am realizat sau ce nu am realizat in acest an de cand am inceput activitatea la PICANT. Voi povesti despre petrecerea de 1 an pe care am organizat-o pe 22 iulie…cu prelungire pe 23 🙂 la restarantul La Casa ! (cu o mica intarziere datorata concertului Metallica si pregatirilor trainingurilor iSell si Event’or care ne-au solicitat in ultimele zile)

A fost o seara frumoasa! Sper ca toata lumea s-a simtit cel putin la fel de bine ca mine si Nick, alaturi de prieteni si “fani” PICANT – mai mult decat clienti si parteneri.

Va multumim tuturor celor care ati fost alaturi de noi – Claudiu Gamulescu, Claudiu Tanase, Oana, Georgiana, Eugenia, Bogdan, Barbu, Andreea, Suzana si sotul ei, Traian, Mihaela , Andrei, Fozzie, Catalin si Nicolae (verii lui Nick) si Andrei, contabilul sau.

Multumim si celor care nu ati fost, pentru ca stim ca v-ati gandit la noi si ati avut motive serioase care v-au impiedicat sa participati la o asemenea ocazie festiva! Multumim pentru urari! Multumim si pentru cadouri! Foarte dragut din partea Mihaelei, Andreei (a prins bine cadoul dupa inchiderea barului! 😀 ), lui Barbu (desi cadoul i-a fost adresat numai lui Nick 😛 ) si lui Bogdan (Merci ptr flori dar le-am uitat acolo…:((( (( M-am ales in schimb cu pisica foarte simpatica, musafir ptr o noapte). Nick a primit cu ocazia primului an de Picant o pisica numita Zaraza – sper sa aiba grija de ea cu aceeasi pasiune cu care a ingrijit si Picantul!

Daca am uitat pe cineva imi cer scuze…Multumesc si celor care au rezistat pana la ora 2 in noapte… cand mai eram doar noi 6, 7 si paznicul! :))

Am avut si un tort bun! (inca mai am prin frigider – daca mai sunt amatori de afterparty! 🙂 ) Am avut si ardei in jurul tortului. Am facut si poze! Multe si frumoase! Ba chiar unele foarte artistice. O parte sunt pe grup, o parte sunt pe aparatul meu (si vor fi incarcate imediat ce voi avea timp – acum ca s-a dus si concertul Metallica), o parte sunt la Georgiana iar filmuletul il puteti vedea aici, cu mentiunea “Imagini amator” 🙂

Pana ne mai vedem la intalnirile PICANTE va doresc vacanta placuta si
odihna activa prin distractie! Daca vreti cazare la 2 mai la o pensiune situata la 5 metri de plaja – dati-mi un buzz (mie, Ioana)!

Ne vedem in Septembrie sau pe plaja la 2 mai! Pana atunci – online!

Povestea din spatele afacerii

Tuesday, 22. July 2008 de Ioana ANESCU

A fost odata ca niciodata…ambitia si pasiunea de a construi ceva!

De cand suntem mici ne sunt citite sau spuse povesti. De ce? Ca sa ne facem mai apoi o idee asupra relitatii. Ca sa invatam ca binele invinge raul, ca sa ne formam imagini, sa ne punem imaginatia la contributie, ca sa tragem invataminte, ca sa ne umplem filele propriei povesti de viata!

Orice afacere se naste in urma unei povesti. Cele mai bune firme sau produse nu se vand doar datorita utilitatii lor imediate. Orice produs trebuie sa aiba o poveste in spate pentru a deveni intr-adevar interesant. Pe acest concept de “poveste” se bazeaza comunicarea emotionala si simbolica. Iar povestea trebuie sa rezoneze cu ceea ce este relevant in mintea consumatorilor.

Nu doar produsul vinde prin povestea sa, ci si o companie. Numele companiei, in general,  spune o poveste! Si daca nu o spune numele in sine…exista cel putin o poveste despre cum s-a gasit si ales numele.

Oamenii din spate, fondatorii, au si ei o poveste de spus. Din cand in cand se mai scrie poveste de succes a cate unei companii. Ca sa vedem ca si ei sunt oameni la fel ca noi, manati de inspiratie, ambitie si pasiune.

Logo-ul – este coperta povestii  prin care marca doreste sa-si vanda produsele sau serviciile (Benoit Heilbrunn). Un logo sugestiv este memorabil. Si aici ar fi multe de spus dar nu face obiectul gandului de azi.

Cu cat povestea genereaza mai multe imagini in mintea clientului, cu cat il stimuleaza mai mult prin simbolistica (in cazul logourilor), cu cat legenda este mai pasionanta cu atat produsul va fi mai dorit, mai apreciat. O bijuterie, de exemplu, poate genera o intreaga legenda in jurul ei. Un parfum poate inspira povesti de vacanta. O locatie turistica se vinde in principal prin prisma povestii construite in jurul sau – sau cel putin asa ar trebui avand in vedere ca unele dintre cele mai frumoase locatii turistice atrag vizitatorii prin legende. 

Povestile celor mai cunoscute branduri sau companii – atat romanesti cat si straine – sunt destul de usor de identificat pe Internet. Sunt interesante si inspirationale – mai ales pasiunea care reiese din modul cum descriu oamenii propriile afaceri, experientele trecute, greselile si reusitele.

 

Mai mult decat pentru informare, povestea din spatele afacerii este baza comunicarii. Povestea trebuie sa se regaseasca in tonul comunicarii, in mijloacele de comunicare, culorile, layoutul si continutul site-ului etc.  

Cu ce ne ajuta, pe noi clientii, sa stim povestea din spatele afacerii? Orice poveste creaza sentimentul de familiaritate, de apropiere cu businessul. Daca povestea atinge si latura sensibila atunci legatura cu produsul/serviciul/compania este si mai puternica.

Cu ce ne ajuta sa comunicam povestea din spatele afacerii? Din acelasi motiv ca cel expus mai sus: legatura si familiaritatea cu clientul. In plus,  rezonam pe corzi mult mai  greu de atins  dar mai rezistente in timp –  emotia si simbolul!

Atentie insa atunci cand comunicati povestea – exista povesti fara sa genereze business de succes, dar un business de succes nu exista fara o poveste in spate!

Si-am incalecat pe o sa!

PICANT to the Top (2)!

Monday, 21. July 2008 de Ioana ANESCU

Continuarea pozelor facute la shootingul pentru brandul PICANT!

p7206166-medium.JPG

Cu lumea la picioare!

p7206171-medium.JPG

Climbing to the Top! Invingatori

Later edit: Tricourile sunt de vanzare! Avem pe varianta alb sau negru, atat pentru femei cat si pentru barbati! Daca vreti sa “simpatizati” cu cei care Gandesc PICANT scrieti-ne sau sunati-ne!

PICANT to the Top!

Monday, 21. July 2008 de Ioana ANESCU

Mai exact pe varful Piatra Singuratica din Hasmas!

Da! Am dus PICANT-ul pana pe culmi de munte…nu chiar cele mai inalte…dar cu o priveliste de iti taie rasuflarea. Am avut senzatia ca am lumea la picioare! Si asa vrem sa fim peste un an: sa avem lumea la picioare!

Asa am sarbatorit 19 iulie…ziua PICANT-ului!

Gandesc PICANT…sau meditatie in varf de munte!

Cel mai sus!

In poze este Alex…sustinator si fan PICANT! 🙂

Marketing Intern – Armistitiul dintre Marketing si HR

Wednesday, 16. July 2008 de Ioana ANESCU

Cu educatia de marketing si formarea in resurse umane inclin sa cred ca am o viziune aparte asupra ceea ce inseamna gandirea de marketing si implementarea ei la nivelul tuturor departamentelor…cu precadere a celui de resurse umane. De aici s-a nascut si interesul pentru Marketing Intern, care s-a concretizat intai in lucrarea de licenta si apoi in organizarea sub umbrela PICANT a primului Training de Marketing Intern din Romania, sustinut de Florina Pinzaru.

In general, activitatea de Marketing a companiei este orientata exclusiv catre piata. Informarea cu privire la misiune, viziune, obiective, produse, cercetare, respectarea promisiunilor este adresata cu preponderenta clientilor, furnizorilor si partenerilor. In acelasi timp, departamentul de HR se ocupa mai mult de treburi administrative si de recrutare. Combinand cele doua notiuni s-a nascut termenul de Marketing Intern – un concept neinteles corect de multi oameni, concept care vizeaza imprimarea gandirii de marketing in toate departamentele unei organizatii si transformarea angajatilor in cei mai devotati si credibili promotori ai companiei.

Intr-o companie toate departamentele trebuie a lucreze impreuna pentru atingerea acelorasi obiective: profitabilitatea si succesul acesteia. De multe ori insa acest lucru nu se intampla si din pacate se observa lipsa unui real spirit de echipa si o cunoastere in amanunt a viziunii si obiectivelor companiei, pe fondul unei comunicari defectuoase. Activitatea de marketing si promovare a companiei nu poate şi nu trebuie să fie făcută numai de oamenii de marketing. Marketingul nu este neaparat “treaba tuturor”, dar in mod sigur gandirea de marketing este o necesitate de adoptat pentru toţi angajatii. Comunicarea, informarea, adaptarea mesajului la auditoriu, gandirea strategica, pe termen lung, integrarea in organizatie, promovarea implicita a organizatiei sunt actiuni de marketing pe care orice angajat al companiei ar trebui sa le inteleaga si sa le practice.

Aici ar trebui sa intervina atat oamenii de HR cat si cei de Marketing. Implementarea Marketingului Intern este o treaba de echipa – succesul depinzand de buna comunicare si colaborare dintre ei.

Multi dintre cei care intra in contact cu piata muncii si procesele de recrutare au observat ca, in prezent, angajatii aleg firmele si nu invers. Aceasta face ca intreprinderile sa fie nevoite sa se vanda pe ele insele catre angajati, ca pe orice alt produs pe care il fabrica. Concurenta nu se mai manifesta strict la nivelul clientilor cat, mai acut in anumite domenii, la nivelul candidatilor si al angajatilor. Nu se vand doar produsele si serviciile companiei ci si atmosfera si conditiile de munca.

Este clar ca o afacere merge bine pe piata si castiga mai multi consumatori ca urmare a furnizarii de mai multa valoare pentru client decat oricare alta varianta. Atat oamenii de de marketing cat si cei din HR stiu, dar tind sa subestimeze faptul, ca atitudinea angajatilor de la interfata cu clientii, designul magazinelor, ca si amabilitatea si eficienta echipelor care asigura servicii post-vanzare, au un mare impact asupra valorii pentru consumatori. Toti acesti factori, printre multi altii, pot influenta perceptia consumatorilor asupra beneficiilor produsului/serviciilor, functionale, emotionale si organizationale. Acest aspect duce la concluzia evidenta ca este nevoie de marketing intern.

Este un subiect extrem de interesant  si de util. Asa ca va asteptam la training pe 28 si 29 iulie. Ultima zi de inscriere este pe 24 asa ca puteti sa va grabiti pentru a mai prinde ultimele locuri disponibile.

La un an de PICANT…

Monday, 14. July 2008 de Nicolae NAUMOF

*** scris atat de Ioana ANESCU (Abe) si de Nicolae NAUMOF (The Dark Side) ***

 …nu numai ca stam in picioare dar chiar vorbim – si ne facem auziti! Mergem – cu pasi siguri si increzatori inainte! Crestem mai departe! Si…ne sarbatorim!

Desi nu ne vine sa credem, implinim un an de cand am organizat primul training PICANT. Pe 19-20 iulie 2007 a avut loc prima editie a Start Promo. A fost un demers destul de curajos pentru noi dar si pentru piata – atat din punct de vedere al numelui, cat si al tematicii trainingurilor. Pentru ca dupa Start Promo au urmat o multime de traininguri pe care le-am organizat, multe dintre ele noutati absolute in Romania – Web Wizard (SEO si Usability ), Event’or (Organizare de evenimente de afaceri), Insider (Marketing catre angajati), iSell (Comert electronic). Am incercat sa combinam experienta noastra cu entuziasmul de a face ceva de care piata are nevoie si experienta specialistilor – in domenii pe care noi nu le stapanim suficient – cu pasiunea lor de a invata si de a furniza informatii.

Mai mult decat traininguri, PICANT a devenit si motiv de socializare. Intalnirile PICANTe se pare ca au „prins” – nu doar de motiv de bere dar si de a lega parteneriate, cunostinte – networking. 

Fiecare afacere are in spate o poveste – Noi vom spune povestea PICANTa (pentru cei care nu o stiu deja) la petrecerea de saptamana viitoare, pe 22 iulie! Suntem inca mici si nu se cade sa ne facem de cap foarte tare – de aceea petrecerea va avea loc la Restaurantul La Casa! Din pacate nu putem face cinste (inca), dar vom oferi un tort…si cateva surprize „clientilor” fideli – care intre timp ne-au devenit si prieteni – si celor care vor sa fie alaturi de noi la implinirea primului an de viata PICANTa.
 
Si pentru nu suntem doar inovatori ci ne mandrim si cu o aura de traditionalism, vom pastra obiceiul de „Taiere a motzului”, doar ca se va taia ciocul lui Nicolae NAUMOF. De o saptamana este scos la licitatie...si cine o va castiga va avea si onoarea de a taia celebrul cioc! Licitatia a inceput de la 70 de ron (cate 10 ron pentru fiecare luna de buna crestere a ciocului), a ajuns la 71 de lei si a fost „deturnata” de o „oferta speciala” – 3 litri de palinca.

Puteti licita prin comentarii la acest post 🙂

Cel sau cea care va castiga licitatia va avea onoarea de a taia Ciocul si de a il pastra. Este un cioc bine crescut, educat, are 7 luni si aproximativ 6,5 cm, este blond, bine intretinut, stare perfecta de functionare, tratat cu produse cosmetice de top. Ca utilizare (dupa ce va fi taiat) este perfect inutil, dar castigatorul sau castigatoarea licitatiei il va putea pastra in propria colectie de raritati.

Sa nu uitam ca „GANDIM PICANT”!

Speram sa va alaturati sarbatoririi a 1 an de PICANT in numar cat mai mare si sa ne simtim bine impreuna, asa cum am facut-o de atatea ori la traininguri, evenimente, intalniri PICANTe sau pur si simplu on-line.

Petrecerea incepe de la ora 18:30 si stam pana cand …vrem!

Va rugam sa confirmati participarea prin e-mail la adresa de pe pagina noastra de contact sau pe Y!M ioana_anescu

PS. Restaurantul CASA se afla pe intrarea Spatarului, in zona Armeneasca. De la Biserica Armeneasca mergand spre Calea Mosilor faceti stanga pe a 2-a strada si apoi facti dreapta pe prima strada.

Preturile sunt mai mult decat decente pentru calitatea oferita si serviciile oferite.

Plus ca acest restaurant este prferatul nostru si pana acum ne-am straduit sa nu mai spunem la prea multa lume unde e 🙂 sa fie secretul nostru 🙂

Cine Gandeste Azi?

Monday, 07. July 2008 de Nicolae NAUMOF

Cine gandeste astazi? De ce avem nevoie sa gandim zi de zi? Nu e mai usor sa muncim? Vorba sloganului comunist „Noi muncim nu gandim”.

In esenta asta este diferenta dintre capitalism si comunism… si nu ma refer la „In capitalism omul era exploatat de catre om, in comunism a fost invers”.

Cand vorbeam cu Abe (Ioana Anescu) despre articolul de saptamana aceasta am inceput discutia cu „Cine gandeste azi? Tu sau Eu?”

Intrebarea ramane valabila si la scala mare – Cine gandeste astazi? De ce avem nevoie sa gandim zi de zi? Nu e mai usor sa muncim? Vorba sloganului comunist „Noi muncim nu gandim”.

In esenta asta este diferenta dintre capitalism si comunism… si nu ma refer la „In capitalism omul era exploatat de catre om, in comunism a fost invers”.

Esenta valorii adaugate reale este gandirea, proprietatea intelectuala. Munca bruta si utilajele sunt uniforme si quasi-omniprezente. Diferenta dintre doua companii o face inteligenta acumulata in ele. Diferenta dintre doua „marfuri” o face inteligenta, proprietatea intelectuala si capacitatea de a construi branduri (mare consumatoare de inteligenta).

Prea multa vreme Romania a fost o „exportatoare” de cereale, petrol, cherestea, fier vechi si forta de munca bruta.

Cand va veni vremea in care sa exportam inteligenta si branduri?

Niciodata daca vom continua sa muncim nu sa gandim.

Zilele acestea am tot explorat modalitatile de formare a preturilor si am testat cateva preturi pentru niste produse. Sincer sunt satul de a justifica preturile prin costuri… vreau sa justific preturile prin valoare adaugata, prin branduri si prin emotie… stiti ratiunea duce la concluzii, emotia la actiune.

In acelasi timp avem nevoie de a justifica preturile si banii incasati (valoarea adaugata) prin munca, dar nu munca „cu carca”, ci cu neuronii si cu inteligenta.

Exista (din pacate) enorm de multi „papagali” care isi justifica banii primiti prin „valoarea semnaturii si a stampilei”.

Banii incasati trebuie justificati prin munca inteligenta, prin plus valoare reala care sa ne permita sa fim competitivi atat pe piata nationala cat si pe cea internationala.

Nu mai putem aduce ca argument pretul scazut! Pretul mic este calea catre esec in uriasa majoritate a cazurilor. Plus ca preturile vor creste mereu…

Ganditi si munciti … dar in ordinea asta 🙂

Ganditi PICANT, Munciti PICANT…
Nu uitati sa va placa ceea ce faceti.

PICANT – ALEG.

Traininguri de marketing si comunicare de vara … PICANTeriile lunii iulie

Sunday, 06. July 2008 de Nicolae NAUMOF

Stim ca e vara si e cald… mai ales aici in sudul arid al Romaniei…

Vara e bine sa manaci PICANT pentru ca te ajuta sa retii apa si este si antiseptic… nu faceti exces pentru ca iuteala in cantitati industriale va arde stomacul.

Noi continuam sa facem traininguri… in iulie avem:

10 si 11 Iulie – Start Promo. Training de comunicare de marketing dedicat persoanelor care au cunostinte reduse si medii de comunicare de marketing.  Detalii

18 Iulie – Junior Brand. Training de Branding Si Brand Management se adreseaza persoanelor care au responsabilitati de marketing si comunicare care nu au cunostinte sau au cunostinte reduse de branding si brand management. Detalii 24 si 25 Iulie – Event’or. Training de Organizatori de evenimente de afaceri. Se adreseaza persoanelor care au cunostinte si experienta reduse si medii in oganizarea evenimentelor de afaceri.  Detalii

24 si 25 Iulie – i Sell. Training de Comert Electronic dedicat antreprenorilor in comertul electonic, managerilor de magazine on-line, responsabililor de makreting si comunicare din magazinele on-line si altor persoane implicate in managementul magazinelor on-line.  Detalii

28 si 29 Iulie – Insider. Training de Marketing Intern – Marketing catre angajati. Se adreseaza marketerilor, oamenilor de comunicare, managerilor, responsabililor din departamentul de RU, care se ocupa de comunicare organizationala, strategii de motivare si retentie, orice Detalii Va asteptam … cu apa rece si aer conditionat ca bonus la Super trainingurile noastre 🙂

Live de la iSell editia a 2-a

Thursday, 03. July 2008 de Nicolae NAUMOF

Suntem la Hotel Caro la a doua editie a trainingului de comert electronic iSell.

Liviu TALOI este si mai bun decat acum o saptamana 🙂 doar e mai relaxat a doua oara. Audienta este foarte ok, oameni interesati chiar daca cei care nu au inca un magazin on-line sunt mai multi decat acum o saptamana. 

Pe 24-25 iulie organizam editia a 3-a.