Marketing, Comunicare si Afaceri in stil PICANT

10 legi ale marketingului PICANT

Monday, 26. May 2008 de Nicolae NAUMOF

In cei cativa ani pe care ii avem in marketing – studiu si practica am descoperit cateva legi … iata-le.

1. Clientul nu greseste niciodata.

Indiferent de care este situatia, clientul nu greseste niciodata. Prea multe firme vor sa ii faca pe oameni sa actioneze asa cum vor ele (firmele) si prea putine se gandesc ce sa faca pentru ca ele sa se plieze pe ce face publicul tinta. Exista o diferenta majora intre educarea consumatorului si manevrarearea lui.

2. Intelege-ti locul pe piata.

Uriasa majoritate a cartilor de marketing dau exemple ale unor corporatii care au facut si lucruri bune si greseli enorme. Daca nu sunteti manageri de marketing in multinationale cu bugete de marketing similare cu distanta Pamant – Soare, luati exemplele ca pe niste povesti frumoase. Nu actionati niciodata la un nivel mai inalt decat sunteti. Nu aveti banii necesari si nici puterea de sustinere a unui mastodont. Daca sunteti intr-o firma cu cifra de afaceri de 3 milioane de euro pe an nu va apucati sa faceti actiuni de crestere a pietei pentru ca nu veti castiga nimic, iar roadele le vor culege tot cei mari.

3. Aveti rabdare…

Nici Dumnezeu nu a facut lumea intr-o zi. Pentru ca construi un brand e nevoie de timp. Pentru a fideliza clientii este nevoie de timp. Marketingul nu este bucatarie si nici bar sa pui ingredientele sa le amesteci si sa fie gata in mai putin de 6 ore.

4. Suiti-va pe val cand e mic.

Multe firme prefera sa vada cum altii incearca lucruri inovative si ele sa le foloseasca doar cand deja nu vor mai fi o noutate. E cazul Internetului, al telefonului mobil etc. Ganditi-va daca preferati sa va suiti pe un val cand el este mic si se formeaza sau cand deja este mare si exista riscul sa va doboare.

5. Nu uita de bani …

Marketingul este o activitate menita sa creasca rentabilitatea firmei si sa imbunatateasca rezultatele financiare. Identificati care sunt principalele surse de venit si exploatati-le la maxim. Nici un super brand nu este falimentar. Intotdeauna in spatele unui succes de marketing exista un aparat de facut bani… luati ca exemplu iPod-ul si iTunes. S-au vandut aproximativ 110 milioane de iPod-uri. In acelasi timp de pe iTunes s-au vandut peste 1 miliard de melodii. Oare banii vin din vanzarea de iPod-uri sau din vanzarea de melodii ?

6. Comunicarea nu este decat varful aisberg-ului in marketing

Foarte multi fac confuzia dintre marketing si comunicare. Comunicarea este doar o componenta a marketingului. Inainte de a comunica trebuie sa ai ce sa comunici. Uitati-va la actuala campanie electorala. Sunt atat de multi candidati care investesc sume mari in comunicare, dar pe care nu ii baga nimeni in seama. Oare comunicarea sa fie de vina sau lipsa unei strategii sau poate pur si simplu nu mai e loc pe piata…

7. Accepta sa spui „Nu stiu”

Un om care lucreaza in marketing, oricat de bun specialist ar fi nu poate sa le stie pe toate, sa inteleaga tot si sa gaseasca solutiile optime.

A recunoaste ca nu stii ceva nu inseamna ca esti incompetent. Dimpotriva. A cere mai multe informatii si a face cercetari suplimentare, a face testare inseamna profesionalism. Firma nu vinde marfa sa propriului director de marketing. El sau ea nu reprezinta publicul tinta.

8. Persevereaza. Pavlov nu a reusit dupa prima incercare.

Cu totii cunoastem experimentul lui Pavlov. Ei bine, pentru ca experimentul sa fie un succes a fost necesara repetarea stimulului. Cainele nu a salivat din prima. Comunicarea de marketing inseamna a exercita o presiune oarecum constanta asupra publicului. Doar asa se poate intra si ramane in mintile oamenilor.

9. Seful nu are intotdeauna dreptate.

Cele mai multe greseli de marketing se fac atunci cand seful ia toate deciziile. Seful greseste pentru ca este si el om. Poate fi ok sa ii urmezi un sfat, dar pentru afacere in sine, nu conteaza ce crede seful, ci conteaza doar ce cred clientii si ceilalti parteneri. Daca seful s-a plictisit de cum arata logo-ul firmei, problema lui. Daca s-a plictisit publicul tinta, e problema intregii firme.

10. Distreaza-te si dormi bine.

Foarte important in marketing este sa nu iti fie scarba de ceea ce ai facut. A fi marketer echivaleaza cu a lucra la fabrica de armament. Rodul muncii tale poate fi folosit intr-un scop legitim (un politist, un granicer) sau poate ajunge pe mana unui descreierat care sa faca prapad. Marketingul nu este moral, dar macar sa nu iti fie scarba de tine cand te sui in pat seara de seara.

Distreaza-te! Marketingul poate fi distractiv. E munca serioasa, dar poate fi si distractiva. Pana la urma daca tot nu iti place ce faci, du-te intr-un domeniu in care esti platit mai bine.

Surpriza placuta la isell

Tuesday, 20. May 2008 de Nicolae NAUMOF

Ne place sa facem lucruri pionieresti 🙂

Asa a aparut iSell, primul training de comert electronic din Romania. La comanda se afla Liviu Taloi, unul dintre cei foarte putini romani care pot tine un astfel de curs.

 Recunosc ca am fost sceptic si rezervat referitor la acest produs. Totusi se pare m-am inselat.

Avem deja 4 inscrisi cu mai mult de o luna inaintea evenimentului. Cred ca a umple grupa de 10-12 persoane nu va fi o problema… de fapt cred ca va fi o problema sa satisfacem toata cererea.

Va asteptam la iSell

Extensia de brand intre logica si absurd

Sunday, 18. May 2008 de Nicolae NAUMOF

Extensia de brand sau extinderea brandului reprezinta o chestiune controversata in randul specialistilor in marketing. Exista unii care o sustin si altii care o considera calea sigura catre esec.

 

Cred ca exista o cale de mijloc prin care un brand poate fi extins atat cat ii permite brand essence-ul sau. In acelasi timp o serie de extensii de brand sunt cu adevarat exagerate si tind sa frizeze absurdul.

 

Primul exemplu l-am gasit intr-o carte si se refera la o marca de pasta de dinti care ajunsese sa aiba 38 de variante. Interesat este ca un om are intre 28 si 32 de dinti (depinde daca si-a scos sau nu masele de minte). Presupunand prin absurd ca fiecare dinte ar fi spalat cu un tip de pasta de dinti… tot ar fi fost prea multe tipuri ale pastei de dinti in cauza.

 

Cati dintre noi vrem sa prevenim doar o parte a posibilelor neplaceri dentare. De exemplu Vasile vrea sa nu aiba carii, dar ii convine sa aiba tartru. Pe de alta parte Geta vrea sa aiba o respiratie proaspata, dar nu are o problema ca are dintii galbeni, iar Petre prefera sa nu il doara dintii, dar sa ii miroasa gura… Cred ca asa arata rezultatele studiilor pentru crearea de noi paste de dinti…

 

Si uite asa din goana pentru diferentierea pastelor de dinti a iesit castigatoare aceea care le rezolva pe toate (sau macar promite).

 

O alta situatie absurda a extensiilor de linie este in cazul medicamentelor care isi adauga o varianta „Forte”. Acum o saptamana si cateva zile am asistat la un dialog dintre o farmacista si o clienta a farmaciei:

Clienta: – Dati-mi va rog si un Nuro**n.

Farmacista: – Pentru ce doriti? Pentru dureri de cap?

Clienta: – Da.

Farmacista: – Doriti Nuro**n clasic sau Nuro**n Plus?

Clienta: – Care este diferenta dintre clasic si plus?

Farmacista: – Nuro**n Plus este mai puternic si substanta este intr-o capsula care permite o absorbtie in organism mai rapida.

Clienta: – Dati-mi Plus.

 

(Dialogul a fost redat din memorie. Nu bag mana in foc pentru exactitate).

 

Sa vedem acum de ce clienta a ales varianta plus. Pentru ca este un om normal si atunci cand o doare capul vrea sa ii treaca durerea cat mai repede, daca se poate pe loc. Apoi sa se intoarca la activitatile sale.

 

Acum sa ne imaginam cum ar gandi un cumparator care ar fi ales varianta Clasic. „Eu sunt masochist, nu am ce face cu timpul meu. Prefer ca atunci cand ma doare capul sa imi treaca durerea LENT si sa ma chinuie mai mult.”

 

Trageti voi concluziile.

 

 GANDITI PICANT

iSell – Primul Training de Comert Electronic din Romania

Thursday, 15. May 2008 de Nicolae NAUMOF

Primul training de comert electronic din Romania va avea loc pe 26 – 27 iunie in Bucuresti, fiind sustinut de domnul Liviu TALOI.

Trainingul i Sell (www.marketingforum.ro) propune o abordare manageriala a comertului electronic care vizeaza atat aspecte tehnice, financiare cat si de marketing si comunicare.  i Sell se adreseaza antreprenorilor in comertul electonic, managerilor de magazine on-line, responsabililor de makreting si comunicare din magazinele on-line si altor persoane implicate in managementul magazinelor on-line.Detalii despre iSell

Live de la Student Fest Timisoara

Monday, 12. May 2008 de Nicolae NAUMOF

Azi am deschis sectiunea de publicitate de la Student Fest Timisoara cu o prezentare despre Branding si importanta brandului in comunicarea de marketing.

Atmosfera in Timisoara este super, multi studenti dornici sa invete, multa voie buna si spirit de voluntariat.

Organizatorii sunt super ok si profi.

Revin cu detalii in curand.